Kedves
Testvéreim! Lekció: Luk.1: 46-55 Textus: Filippi
4:4
A felolvasott hosszabb
igeszakasz Mária énekéből való, a
rövidebb Pál apostol leveléből, melyet fogságban
írt. Mindkettő az örömről szól. Mária
énekéből, ami tulajdonképpen egy hálaimádság,
szinte sugárzik a boldogság, az öröm, Pál
apostol pedig még szenvedései között is tud
örvendezni, sőt erre másokat is bíztat.
Hogyan lehetséges
ez? Napjaink embere, mi magunk miért nem így teszünk?
Mert bizony, ha mondjuk –
aranyvasárnap vagy karácsony napjaiban - megyünk
az utcán, utazunk a buszon, és körülnézünk,
hát nem sok örvendező arcot látunk magunk körül.
Ritka a biztató szó, a mosoly.
Úgy tűnik sokak
számára nyűg ez az egész ünnepesdi: Jaj,
még nem kaptam meg ezt, nem intéztem el azt. Jaj, hová
is fussak, mit is intézzek először!
Vesszőfutás így
minden ünnep, amit - paradox módon - hétköznapokon
lehet csak kipihenni. Legyen az karácsony, húsvét,
vagy akár csak egy egyszerű vasárnap.
Pedig ezek a napok az
öröm ünnepének – mondhatni - rendelt napjai.
Akkor miért nem látszik ez az embereken? Hol a
felszabadult öröm, a boldogság?
Tulajdonképpen mi
is az öröm?
Megfogalmaztátok
már magatokban, hogy mit jelent ez a szó? Ahány
ember, annyi válasz lehetséges erre a kérdésre.
Ezért nem a magam gondolatait mondom most el, hanem a
tudományét. Fellapozva értelmező szótárat
ezt olvastam benne:
"Az öröm
kedvező esemény hatásaként támadó
kellemes érzés, derűs, vidám lelki állapot."
Mi következik ebből? Az, hogy ha ilyen esemény nincsen,
akkor nyilván valóan nem is tudunk örülni.
Megjegyzem, sajnos
gyakran még akkor sem mindig örülünk, ha ez a
bizonyos hatás már megtörtént. Nem minden
ajándéknak és meglepetésnek örülünk
igazán. Talán mert másra, számítottunk,
vagy csak borús a hangulatunk és semmiben nem leljük
kedvünket.
Másik tulajdonsága
az örömnek, hogy általában csak rövid
ideig tart. Elillan, pillanatok alatt vége.
Tóth Árpád
így írt erről az egyik gyönyörű és
szépen szerkesztett versében:
"Az öröm
illan, ints neki, Még visszavillan szép szeme, Lágy
hangja halkuló zene, S lebbennek szőke tincsei."
Mivel illan szinte utána
kiállt:
"Itt volt hát?
Oh, Öröm, Öröm, Egy szóra még, egy
percre még! Ó, mondd, az ég fenn ugye kék,
s az élet méze nem üröm?"
Jön a befejező
versszak:
"Az Öröm
illan, ints neki, Még visszabúsul szép szeme,
Lágy hangja elfúló zene, S ezüstfehérek
tincsei..."
Percek alatt megőszült.
Lebbentek szőke tincsei, - a végén ezüstfehérek
tincsei.
Az elején még
lágy hangja halkuló zene, - a végén már
elfúló zene. Volt, nincs.
De jó volt, hogy
volt. De jó lenne, ha egy percig még tartana. De nem
lehet, mert elillan.
Ilyenek az örömeink.
Rövidek, külsődlegesek.
Ha ezket figyelembe
tekintünk az igére, meglepőnek találjuk a két
ember viselkedését. Látszólag ugyanis
nincs okuk az örömre, és ők mégis boldogok,
mégis örülnek. Pedig tulajdonképpen semmi
olyan kézzelfogható dolog nem történt velük
melyről az előbbi meghatározásunk szól.
Mária csak
ígéreteket kapott, Pál apostol meg rabságban
senyved. Hogyan örülhetnek ők ketten, mindenféle ok
nélkül, hiszen ez teljességgel szabályellenes?
- kérdezhetjükk az utca emberével együtt.
De más érdekesség
is akad.
Az örömük
időtartalma is más, hosszan tartó öröm ez.
"Mostantól kezdve boldognak mond engem minden nemzedék"
– mondja Mária. "Örüljetek az Úrban
mindenkor! Ismét mondom: örüljetek." – írja
Pál apostol. Nyilván mindketten ugyanazt a fajta örömet
élték át, és ugyanarról tettek
bizonyságot.
Az is biztos, hogy ez nem
az a hétköznapi öröm, amit az emberek általában
ismernek.
Két különböző
minőségű és eredetű örömről van itt szó.
Más, amit az utcán látunk és más
amit az ige hoz elénk.
Az
egyik az, amit az emberek adnak egymásnak. A másik
pedig az, amit Isten ad az nekünk embereknek.
Karácsonyt
ünnepelni - a köznyelv szerint – annyit tesz, mint az
öröm, a szeret ünnepét ünnepelni: Azaz
ajándékot venni egymásnak, meg szép
fenyőfát, meg díszeket, sütni, főzni,
kicsinosítani a lakást stb.
Nagyon szép dolog
egymás kedvére tenni, egymásnak örömet
okozni.
Jól esik a másik
boldogsága, hiszen annak mi is részesei vagyunk.
Jól esik, ha mi
tudunk örülni, mert a másik gondolt ránk,
törődik velünk.
A hétköznapok
rohanása után jól esik megállni, végre
egymásra figyelni.
Kell a lelkünknek az
ünnep hangulata. Fenyőillat, gyertyák fénye, az
ajándékozás izgalma, a család melegsége.
A szépen terített asztal látványa, az
ünnepi vacsora finom íze. Másod, harmadnap a közös
ünneplés rokonainkkal, barátainkkal.
Roppant fontosak ezek
számunkra, és jó, ha meg tudjuk valósítani
ezeket, mert ezek nélkül nincs igazi karácsony,
nincs igazi öröm. Mert ez maga a karácsony. Ez a
lényeg, hallhatjuk ezekben a napokban.
Sokan vélekednek
így és részben igazuk is van. Amit megtehetünk
tegyük is meg, hogy szép legyen ez az ünnep.
Ezek az ember által
megteremthető örömök azonban elég múlandóak
és láthatóan túl sok feltételhez
kötöttek. Befolyásolhatja a környezetünk –
lakóhely, szomszédok.
Elég egy hangos
szó, egy rosszul választott ajándék, egy
kis baleset a konyhában és oda a hangulat.
Vagy ha nincs kivel
megosztani ezt az ünnepet, mert egyedül élünk,
mert kevés a pénzünk utazásra, ajándékra.
De lehet akadály a
mi szomorúságunk, betegségünk is. Gyász,
fájdalom, félelem nem segít az ünneplésben.
Mi lesz ilyenkor a karácsonyból?
Mária vagy Pál
apostol öröme egészen más jellegű volt. Nem
függött sem emberektől, sem körülményektől.
Tartalmilag és tartamilag, minőségileg is különbözik
attól, amiről eddig volt szó.
Az ő örömük
a hívő ember öröme. Annak oka, forrása pedig
nem más, mint Isten kegyelme. A Biblia eredeti nyelvében
a kegyelem és az öröm közös tőből
származik. Ezt az örömet az éli át,
aki már megtapasztalta és elfogadta Isten kegyelmét.
Ez pedig nem csupán múló pillanatra szól,
hanem örökre.
Nem külső hatás
ez már ettől fogva, hanem belső bizonyosság. Mélyen
bevésődött ez az ilyen ember szívébe.
Tudja, hogy ezek után Isten kegyelmében és Isten
kegyelméből él. Naponta megtapasztalja: elég
nékem az Ő kegyelme. Látja, hogy rászorul erre
a kegyelemre, de azt is látja, hogy Isten azt bőségesen
adja. Annyira, hogy jut belőle másnak is. Még az
ellenségnek is.
De nagy ez az Isten, de
Jó ez az Isten! Már az is önmagában ok az
örömre, hogy Ő kezébe vette az életemet.
Erre az Istenre rábízhatom a jövőmet, magamat. De
szeretteimet, népemet, még ellenségemet is. –
Mindent. Ez táplálja azt a csöndes belső örömet,
ami minden körülmények között megmarad.
Ez a forrás
akkortól buzog fel az emberben, mikor valaki életében
egyszer a zsigereinek a legmélyéig átélte:
Én halálraítélt bűnös vagyok, és
meg is érdemlem ezt az ítéletet az Isten
igazsága szerint. Isten felmentést adott nekem, mert
Jézus vállalta helyettem a halálos ítéletet.
Ha valaki nem élte át ezt, annak nem sokat jelent a
kegyelem, de annak része sem lehet ebben a fajta örömben.
Jézus Krisztus
minket mentő vállalása már az emberré
lételével, a születésével – a
karácsonnyal elkezdődik s tart egész földi életén
át egészen a keresztfáig. Ezért fontos ez
az ünnep. Mert erre a tettre és a bennünk végbement
változásra – a kezdetre emlékeztet időről –
időre.
Átélted már
mindezt a kegyelmet? Akár ma is elkezdődhet mindez, ha Isten
Lelkét magadban működni engeded. Ő bizonyságot
tesz erről neked, hogy mindez igaz. Ha te is úgy akarod.
Ha már engedtél
neki, vajon nem fakult-e meg a szívedben ez az öröm?
Bizony gyakran előfordul, hogy ez az új élet és
annak kísérőjele ez a bizonyos öröm
elhalványul.
Mert megszokottá
válik, mert elfelejtődik, mert beporosodik. Jó lenne
ma minden szennyet, port letakarítani erről az örömről,
kitisztítani ezt a forrást.
Szörnyű, amikor a
hívő ember élete helyben járássá
válik. Mozog, de nem halad. Jézus az Ő követésére
hívott. Ott haladás van. Egyenletes növekedés,
fejlődés, gyarapodás és eközben gyümölcs
termés.
Ilyen az életünk?
Vagy pedig pang, és lassan megposhad, mint az állóvíz?
Jézus élő vízzel akar táplálni
minket, ami átfolyik rajtunk, frissen tart minket. (Gondoljuk
a samárai asszony történetére.)
Isten mozgásba
akar hozni minket, hogy lehessen látni az Ő kegyelmét
életünkben, mi meg lássuk máséban.
Vajon
rajtunk keresztül elhathat-e másokhoz ez a kegyelem? A
forrás akkor tud tisztulni, áramolni, ha szabad útja
van.
Nekünk
pedig akkor lehet lelki növekedésünk és erős
hitünk, ha tovább adjuk mindazt, amit ezzel kapcsolatban
megtapasztaltunk. Azaz bizonyságot teszünk a világ
előtt.
Jó az, ha valaki
alap (vagy közép) fokon beszél egy idegen nyelvet.
Azonban igazán akkor éli át annak szépségét,
varázsát, ha tökéletesen érti és
használja azt. Új világ nyílik meg
előtte, amit addig nem ismert. Szokták is mondani, ahány
nyelvet tudsz, annyi ember vagy.
Ha van az autónkon
4.-5. sebességi fokozat, miért használnánk
csak kettőt, mikor meg van a lehetősége a gyorsabb
haladásnak?
A karácsonyt is
lehet többféleképpen és fokon ünnepelni.
Nem mindegy azonban hogyan tesszük, s meddig jutunk el benne.
Mert ettől is függ, mennyire tesz boldoggá bennünket
mindez.
Fontos mindaz, amit mi
teszünk az ünnephez, de nem minden. S bármilyen
furcsán hangzik is, ez nem nélkülözhetetlen a
boldogsághoz. Rossz feltételek között is
lehet ünnepelni, örülni, ha az az öröm az
Úrban való öröm. És bármennyire
is jól szervezett, jól sikerült is az ünneplésünk,
Jézus Krisztus nélkül időleges és
felszínes marad minden örömünk.
Karácsony kiváló
alkalom hitünk forrásának megtisztítására,
továbbadására. Ekkor lesz teljes a karácsonyi
örömünk, mert így az emberi öröm
mellett az Istentől kapott öröm is betölti a
szívünket. Az ilyen módon megélt ünnep
számunkra is kedvesebb, örömtelibb. Isten adja, hogy
ilyen igazán áldott és áldásos
karácsonyunk legyen. Ámen.
|