vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar
István prédikációi /198./ Ellenajánlatok (Bibliavasárnap - Böjti úrvacsora
előkészítő) 1985.03.03. Ézsaiás 55,6-9 "Keressétek az Urat, amíg
megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van! Hagyja el útját a bűnös, és
gondolatait az álnok ember! Térjen az Úrhoz, mert irgalmaz neki, Istenünkhöz,
mert kész megbocsátani. Bizony, a ti gondolataitok nem az én gondolataim, és a
ti utatok nem az én utaim - így szól az Úr. Mert amennyivel magasabb az ég a
földnél, annyival magasabbak az én utaim a ti utaitoknál, és az én gondolataim
a ti gondolataitoknál. " A
Bibliáról egy modern valláspedagógus ezt a furcsa kijelentést mondta egyszer,
hogy a Biblia nem más, mint felszabadító ellentextusok gyűjteménye, úgy is
mondhatnánk, hogy az Isten ellenajánlatainak a gyűjteménye. Az Isten
gondolatai, véleménye, a világ dolgairól való felfogása ellenkezik a természeti
ember felfogásával. Amit mi természetesnek tartunk, azt az Isten nem tartja
természetesnek, amit mi jónak tartunk, azt az Isten sokszor rossznak, és
fordítva. Amit mi a boldogsághoz vezető útnak gondolnánk magunktól, azt az
Isten a kárhozatba vezető útnak bélyegzi, és amit mi járhatatlan útnak
gondolunk, azt a boldogsághoz vezető, járható útnak tartja számunkra. A
Biblia éppen ezért, mivel Isten ellenajánlatainak a gyűjteménye, fő botránkozás
tárgya volt. Persze csak ott, ahol igazán ismerték a Bibliát és elmélyedtek
benne. Mert a Bibliából össze lehet szedegetni - az összefüggésekből
kiszakadva, a Biblia lelkétől elszakadva - olyan igéket is, amelyekkel az ember
örökké igazolhatja magát. (Nagy gyakorlatra tett szert ebben a keresztyénség
kétezer év alatt, hogy hogyan igazolja önmagát a Bibliából.) De ahol az élő
Isten szava megszólalt, akár egy prófétán keresztül, akár Jézus Krisztuson
keresztül, az apostolokon vagy igehirdetőkön keresztül és halló fülekre talált,
ott mindig az volt az ember élménye, hogy az Isten már megint mást mond, mint
amit szeretnénk hallani a szájából. Csak
egyetlen ószövetségi példát hadd mondjak, éppen Ézsaiás prófétához kötve.
Ézsaiás próféta Izraelnek az északi országrészének viszonylagos virágkorában
jövendöl arról, hogy az Isten ítéletet hozz erre a népre, ha meg nem tér.
Mindenki azt hitte akkor, hogy egyre jobb lesz az élet, hogy ez a mostani jólét
csak kezdet, és egyre nagyobb jólét és boldogság fog ezután következni. És
ekkor azt mondta Isten: "Ha meg nem tértek gonosz útjaitokról, elvész
minden javatok, elvész az ország!" Ezt akkor senki nem akarta elhinni a
prófétának. Mikor aztán bekövetkezett a fogság, előbb az északi, majd a déli
országrészt is bekebelezték az akkori nagyhatalmak, a népet pedig fogságra
vitték, akkor a nép a természeti ember módjára elvesztette minden reménységét.
Itt már nincs tovább! És akkor jöttek az Isten prófétái, egy másik Ézsaiás,
Ezékiel, és többen mások, akik hirdették azt, hogy "Nincs veszve semmi! Él
az Isten, és terve van az ő népével! Figyeljetek az Istenre, és van jövője a
népnek!" Ezeket a prófétákat éppen úgy bolondnak tartották, mint korábban
azokat, akik a nép ítéletét jövendölték meg. A
legnagyobb botránkozás mégis maga Jézus volt és az ő tanításai. Hogy is mondja
Jézus, kik a boldogok? A szegények, a
sírók, az éhezők, az alázatosak. A világ éppen fordítva képzeli el: boldogok a
gazdagok, a jóllakottak, a vezetők, boldogok azok, akik a társadalom
lépcsőfokain, a világ javainak szétosztási rendjében fölül vannak. De Jézus azt
mondja, hogy azoknak nagyon nehéz lesz
az igazi boldogságot megtalálni, mert hamis gyöngyöket szorongatnak a kezükben;
és sokkal előnyösebb helyzetben vannak azok, akik üres kézzel állnak meg az
Isten előtt, mert őket az Isten megajándékozhatja. Egyszer
példázatot mondott Jézus a szőlőmunkásokról: Kiment a gazda munkásokat fogadni
a szőlőjébe reggel, délben, és naplemente előtt. És a végén minden munkásnak
ugyanannyi bért adott, amennyit az elsőknek ígért, akik az első nap dolgoztak.
Végül ugyanannyit adott az utolsóknak. Nem csapta be az elsőket sem, hanem amit
nekik ígért, megadta, de ugyanannyit adott az utolsónak is. Hallatlanul
botránkoztató, teljesen szemben áll a mi emberi igazságérzetünkkel. Hát aki
többet dolgozik, annak több jár! "Nem!" - mondja az Isten - "nem
jár több, mert én nem tudok többet adni, csak az üdvösséget, az én atyai
szeretetem ajándékát. Nem tudok többet adni egy munkásnak sem, mint a teljes
napi napszámot. És én ezt kegyelemből odaadom annak is, aki egy órát
dolgozott." Amint a szülők egyformán szeretik jó és rossz gyermekeiket -
mert ha nem így van akkor nagy baj van a szülői szeretettel -, az Isten is
egyformán szereti az ő jó és rossz gyermekeit. És aki hozzá a legutolsó percben
megtér, annak ugyanúgy teljes üdvösséget ad, mint annak, aki az egész földi
életben az ő szolgálatában állott. Csak
annyit hadd mondjak ehhez a példázathoz, hogy ha valaki mégis megkérdezné, hogy
"mi értelme van egész életünkben az Istennek szolgálnunk, nem elég halálos
ágyunkon megtérnünk?", hogy nem, testvérem, nem elég! Mert ha te gyermekkorodban
az Isten kezét megfogod, akkor az örök életre ráadásul megnyered ezt a földi
életet. Nem az örökéletben lesz különbség a jutalomosztásnál, hanem itt a
földön. Mert ha te gyermekkorodban térsz az Istenhez, akkor értelmes és áldott
életet élsz végig itt a földön, ha pedig nem, akkor pillanatnyi divatoktól,
szellemi, lelki, politikai, és egyéb irányzatoktól meghatározott, hullámzó,
hányódó, bizonytalan és reménytelen életet. Igen,
örök botránkozás tárgya az Isten igazi igéje. Mert ellenajánlatok, annyira,
hogy szinte meg merném kockáztatni a kijelentést, hogy Isten a legtöbbször azt
kívánja tőlünk, ami nekünk nem látszik testhezállónak. (Ezt félve mondom,
azért, mert nem mindig így van.) A természeti ember általában az ellenkezőjét
akarja, mint Isten. Felőlünk nézve pedig az Isten mindig az ellenkezőjét
ajánlja, mint amit magunktól csinálnánk. "De ha ez így van - kérdezhetné
valaki -, akkor miért teremtette Isten ilyennek az embert? Miért legyen mindig
a legnehezebb azt tennünk, ami a jó, és miért legyen könnyű azt tennünk, ami
rossz az Isten szemében?" Hadd mondjam erre azt a feleletet, amelyet nem
először mondok: Isten az embert többsíkú lénynek teremtette. Összetett dolog az
ember boldogsága. Lehet valaki gazdag, jóllakott, dúskálhat mindenféle anyagi
és szellemi javak kincstárában, és mégis szegénynek, árvának érezheti magát. Ha
egysíkú volna az emberi élet, akkor úgy volna, hogy akinek sok a pénze az a
legboldogabb ember. Vagy aki egészséges, vagy aki erős, szóval az élet bizonyos
területén kifogástalan erőben van, az akkor boldog ember volna. De ez nem így
van, hanem hallatlanul összetett az emberi élet, és az emberi boldogság is, és
ami a testünknek pillanatnyilag jólesik, az nem elégíti ki az ember lelkét. Van
egy egészen alacsony szintje az emberi életnek: a vegetálás. Amikor pusztán a
létünket tartjuk fönn. Ezen a szinten élnek talán a fogyatékosok, az öntudatlan
állapotban élő, súlyos betegek. Ezen a szinten élnek talán az agyérelmeszesedés
végső stádiumában álló öregek, akik vannak.
Semmi mást nem mondhatunk róluk, mint hogy vannak, léteznek. Esznek, isznak,
működik a szervezetük, fönntartják magukat. Van
aztán egy magasabb szintje az életnek, mikor az ember érdeklődik a világ dolgai
iránt, sőt, formálja a világot. Amikor az ember figyel arra, hogy mi történik
körülötte, figyel az eseményekre, az emberekre, és ő maga is alakító módon
beleszól a világ életébe. Ez már emberhez méltó dolog. És
aztán van egy még magasabb szintje az életnek, amikor az ember a láthatatlan
világgal, az Isten világával veszi föl a kapcsolatot. Amikor az ember a
mindenható Isten gondolatait próbálja megérteni és megvalósítani az életében.
Hadd mondjam el azt a hitvallásomat – nem először és nem utoljára –, hogy az
emberi élet véleményem szerint csak a legfelsőbb szinten oldható meg igazán.
Tehát hiába működik valakinek tökéletesen az emésztése, ha van is mit ennie,
ettől nem lesz igazán boldog ember, (hacsak nincs annyira leszűkülve, hogy ez
tökéletesen betölti az életét). Kell, hogy az embert érdekeljék a világ dolgai,
a világ titkai, kell, hogy az ember alkotni akarjon, csinálni valamit ezen a
világon! És állítom, hogy még ezen a szinten sem oldható meg egészen az emberi
élet békessége, egyensúlya, boldogsága. Hanem ha az ember érzi, hogy én
mindenestől fogva, anyagi, szellemi javaimmal, barátaimmal, családommal, ezzel
az egész világgal együtt benne vagyok az Isten atyai szeretetében, és ő
irányítja ezt a világot végső soron, neki vannak gondolatai erről a világról,
amelyek meg fognak valósulni, és én az ő munkatársa lehetek ebben, Isten
gyermeke vagyok, otthon vagyok az Istennél - meg vagyok róla győződve, hogy ez az a szint, ahol az emberi élet
kérdései igazán megoldhatók. Ezeket
a különböző szinteket sokszor ki szokták játszani egymás ellen. Ne játsszuk ki!
Szükség van anyagi javakra, szükség van szellemi javakra, de az anyagi és
szellemi javak együttesen sem teszik az embert igazán emberré és boldoggá,
hanem szükség van még valami másra, az Isten áldására. "Mit használ az
embernek – mondja Jézus –, ha az egész világot megnyeri is", (és itt
gondol első sorban a pénzgyűjtésre, vagyongyűjtésre, de gondol talán a szűnni
nem akaró tudásvágyra, illetve az állandó tanulásra, a szellemi kincsek
gyűjtésére), mit használ, ha összetanulod a világ minden könyvét és tudományát,
ha ugyanakkor a lelkedben kárt vallasz? Mit adhat az ember váltságul az ő
lelkéért? Igen, ezen a felső, ezen a másik szinten találja meg az ember azt a
harmóniát, amire alacsonyabb szinteken hiába pályázik. Ezen
a felső szinten három ellenajánlata van az Istennek. Az első az, hogy nem csak
test, hanem először lélek. Azután nemcsak én, hanem először a másik ember. És
harmadszor nemcsak ez a földi élet, hanem mindenekelőtt az örök élet. Amit
Isten ajánl, az a nagyobb, az magában foglalja a kisebbet is. Aki a lelki
dolgokra törekszik, nem fog éhen halni semmikor. Legalábbis nem hamarabb, mint
a másik ember. Aki mások boldogságát igyekszik munkálni, előbb lesz boldog,
mint aki a saját boldogságát keresi. Sőt, nemcsak előbb, hanem ő lesz boldog. A
másik sose lesz. És aki az örök élet felől nézi ezt a földi életet, az fogja
tudni helyére tenni e földi élet dolgait is. Néhány szót erről a háromról. Nem
test, pontosabban nem csak test, hanem lélek, és először lélek – mondja az ige
számtalan helyen. Ez az Isten ellenajánlata. Tudom, hogy erre azt mondjátok,
hogy ezt jól tudjuk, mi sem evés-ivásért élünk, lelki kincseket keresünk! Hadd
fogjam most meg ezt a problémát egy kényes ponton: a gyerekeink és az unokáink
nevelése kérdésében. Mennyi gondot fordít egy mai szülő arra, hogy gyerekének
legyen ruhája, finom tízóraija és ebédje – nem is akármilyen. Hogy meglegyen az
összes könyve, amit kér és amit olvasni szeretne, hogy legyen rádió, legyen
tévé, és talán hifi-készülék, és talán magnó, később kerékpár, motorkerékpár,
autó, üdülő és külön lakás. Mindezt nagy szeretettel, önfeledt önfeláldozással
adjuk meg mi szülők a gyerekeinknek. Hol van ehhez az erőfeszítéshez képest az,
amit a gyerekeink lelki fejlődéséért teszünk? Ha egymás mellé állítjuk, hogy
mit teszünk az ő testi és szellemi fejlődésükért, és mit teszünk az ő lelki
fejlődésükért, azt hiszem, mindnyájan érezzük, hogy nincs helyén ez a dolog
talán a mi életünkben sem. Ha
megkérdezem: "hogy vannak a gyerekek, az unokák?", már mondják is a
szülők, nagyszülők, hogy egészségesek vagy nem egészségesek, mondják, hogy
sikerült-e bejutni az egyetemre vagy nem sikerült, sikerült-e házasságot
kötniük, családot alapítaniuk, otthont teremteniük vagy nem sikerült. A
"hogy vagy?", vagy "hogy van?" kérdésbe bele sem értjük
azt, hogy az illető boldog-e, megtalálta-e Istennél a békességét, atyjának
tekinti-e az Istent? Rá tud-e hagyatkozni? Tud-e benne bízni, örülni, remélni,
van-e hova menni a bűneivel, ismeri-e a bűnbocsánatot és a kegyelmet? Tedd
a szívedre a kezed testvérem! Nagyobb ajándéknak tartod most a fiad vagy lányod
számára a bűnbocsánatot, mint a mindennapi kenyeret? Kisebbet mondok: a
születésnapjára megvásárolandó motorkerékpárnál vagy magnónál vagy szép ruhánál
többre tartod-e a bűnbocsánatot? Meg vagy róla győződve, hogy gyerekednek
nagyobb szüksége van kegyelemre, az Isten szeretetének átélésére, mint akármi
másra ezen a földön? Én azt hiszem, hogy nem vagyunk erről meggyőződve. És itt
van a baj. Ezért nem tudjuk megadni gyermekeinknek azt, amire igazán szükségük
volna. A mai gyerek dúskál anyagi, szellemi javakban, és lelkileg éhen
hal, mert nem ismeri az Isten gyermekeinek
biztonságát, otthonosságát, harmóniáját, békességét, tanácsoltságát, Isten
igékkel és lélek által való vezettetését, nem ismeri az örök élet ígéretét, nem
ismeri az Isten bűnbocsátó szeretetét. Pedig legnagyobb szüksége erre volna!
"Nem test, hanem lélek" -
mondja az Isten, és aki a lelki ajándékokra teszi a súlyt, meg fogja látni,
hogy meglesz ráadásul mindaz, amire a testnek szüksége van. Másodszor
az Isten azt mondja, hogy nem én, hanem a másik ember. "De hiszen nekem
magamnak is annyi gondom van, hogy nem bírok már mások gondjával
foglalkozni!" Testvéreim, itt is egy különös cserét ajánl föl az Isten:
"Vedd föl a másik ember gondját, és a te gondjaid megszűnnek.
Összetöpörödnek, semmivé lesznek." Nem lesz több gondja annak az embernek, aki a másik ember gondját fölveszi,
hanem kevesebb saját gondja lesz. Úgy
érzed, hogy nem tudsz megbirkózni a magad életének gondjaival? Sürgősen vedd
fel egy másik ember terhét! És akkor észre fogod venni, hogy a te gondjaid
milyen kicsik lesznek. Annyit
még ehhez a másik isteni ajánlathoz, hogy jellemző módon a szolgáló szakmák
becsülete nagyon kicsi ma is - de én azt hiszem, hogy nemcsak ma. Azok a
szakmák, amelyek nem járnak nagy keresettel, nem mutatósak, nem adnak az
embernek bizonyos hatalmi pozíciót, azok a szakmák nem keresettek. Nem keresett
a takarítónői állás, hivatalsegédi és hasonló szolgálói állások, de nem
keresett ma az anyai hivatás sem, mert ez szolgáló hivatás. Azt mondja Jézus,
hogy aki közületek első akar lenni, legyen mindenkinek a szolgája! És
végül a harmadik, hogy nemcsak ez a földi élet, hanem a mennyei élet. Csak azt
hadd mondjam itt, hogy az élet sok-sok kérdése, feszültsége e földi élet
keretein belül feloldhatatlan. Tehát akármennyit töri az ember a fejét,
akármennyi pénze, hatalma, tudománya, lehetősége van, nem tudja megoldani az
emberi élet sok-sok kérdését. Nem tudja megoldani az igazságtalanságok
kérdését, az egyenlőtlenségek, az aránytalanságok kérdését. A szenvedés
értelmét - sőt az egész élet értelmét tulajdonképpen - e földi élet keretei
között nem találjuk meg. Időnként találunk bizonyos célokat, néhány évig,
néhány évtizedig el lehet velük járni, de az egész életre nézve nincs felelet itt
a földi élet határai között, csak az örökkévalóságban. Ott van felelet arra,
hogy miért hal meg az a tíz éves gyerek, és miért él a nyolcvan éves ember
negyven éve ágyban. Ott van felelet arra, hogy miért próbálja az Isten az
embert sokféle nehézséggel, küzdelemmel. Ott van felelet arra, hogy mi az Isten
végső válasza az emberi élet nagy problémáira. Aki otthon van a mennyei
világban, az jövevény és vándor ezen a földön, és mégis itthon van ebben a
világban is, mert ez is az Isten
világa. Amíg ezt az ember világának tekintjük, addig nem vagyunk igazán itthon
ebben a világban. De aki Isten világának tekinti ezt, és tudja, hogy az
örökkévalóság a dolgok másik fele, az itthon érzi magát ebben a világban is. Befejezem
azzal, hogy böjti úrvacsoraosztásra készülünk. A böjt magunk megüresítését, valamiről
való lemondást jelent. A mi egyházunk elvetette, elhagyta a formális böjt
gyakorlását, hogy bizonyos napokon, bizonyos időszakokban ne együnk húst, hanem
helyette mással lakjunk jól, ennek túl sok értelme nincsen - a mi
meggyőződésünk szerint. (Hacsak valaki azért nem eszik húst, vagy azért
tartózkodik bizonyos ételektől, italoktól, hogy ezzel fegyelmezze magát, és
gondoljon az Isten ajándékaira, és többet imádkozzék.) A böjtnek a lényege az,
hogy valamiről lemondok valami másért, amit többre tartok. Ezt kéri most Isten
tőlünk, hogy mondjunk le a testi és szellemi javak hajszolásáról azért, hogy
jusson időnk és erőnk a lelki javak gyűjtésére. Egyáltalán ahhoz, hogy
idejöjjünk vasárnap az istentiszteletre, valami mást félre kell tenni. Tedd
félre nyugodtan testvér, jó cserét csinálsz! Gyere, hallgasd az igét, engedd
szívedig, és kérd az Isten lelki ajándékait! És meglesznek a testiek is
ráadásul. Mondj le arról, hogy te legyél
az első, a mindenki által elismert, a hibátlan ember! Mondj le arról, hogy mindenkit
a te gondjaidnak gondozásába próbálj bevonni, sírással, vagy fenyegetéssel, vagy
kényszerítéssel, vagy bármi más módon! Vedd föl a másik ember gondját, és
kevesebb lesz a tied. És mondjunk le arról, hogy véglegesen berendezkedjünk e
földi világban. Ez csak a fele. A mi igazi otthonunk ott van a mennyekben, az
Isten országában. Ezt
a böjtöt kéri ma tőlünk az Isten Igéje: mondjunk le a magunk földhözragadt,
testies, önző elképzeléseiről, és vegyük komolyan az Isten ellenajánlatait,
amikkel tele van a Biblia. Próbáld
ki ezt az utat testvérem! |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |