vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar
István prédikációi /196./ Egy csoda emlékkövei 1989.05.07 Józsué 4,1-8 Amikor az egész nép mindenestül
átkelt a Jordánon, azt mondta az Úr Józsuénak: Válasszatok ki a népből tizenkét
férfit, törzsenként egy-egy férfit, és ezt a parancsot adjátok nekik: Vegyetek
föl tizenkét követ innen a Jordán közepéből, ahol a papok lába áll szilárdan,
vigyétek azokat magatokkal, és tegyétek le a szálláson, ahol ma éjjel
megszálltok. Józsué odahívta azt a tizenkét férfit, akiket Izráel fiai közül
kijelölt, törzsenként egy-egy férfit, és ezt mondta nekik Józsué: Menjetek be a
Jordán közepébe, Isteneteknek, az Úrnak ládája elé, és vegyen föl mindegyikőtök
egy-egy követ a vállára; Izráel törzseinek a száma szerint. Legyen ez
emlékeztető jelül közöttetek; és ha majd megkérdezik fiaitok, hogy miféle kövek
ezek akkor ezt mondjátok nekik: Kettévált a Jordán vize az Úr szövetségládája
előtt, amikor átkelt a Jordánon; kettévált a Jordán vize, és erre emlékeztetik
ezek a kövek Izráel fiait mindörökké. Izráel fiai úgy cselekedtek, ahogyan
Józsué parancsolta. Fölvettek a Jordán közepéből tizenkét követ Izráel
törzseinek száma szerint, ahogyan az Úr mondta Józsuénak. Magukkal vitték a
szállásukra, és ott helyezték el azokat. Józs. 1,5. Senki sem állhat ellened egész életedben.
Veled leszek, ahogy Mózessel is vele voltam. Nem maradok el tőled, nem hagylak
el. Valaki
nagyon találóan fogalmazta egyszer, hogy a régi emberek számára a csodák
megkönnyítették a hitet, a mai emberek számára sokszor megnehezítik. A régiek
annál inkább komolyan vették Isten valóságát, hatalmát, minél hihetetlenebb
dolgokat hallottak, mert hitték, hogy lám csak, milyen nagy az Isten! Ebben az
időben a bibliai csodákat éppen ezért még meg is toldották. Számos Biblián
kívüli vallásos legenda, csodálatos történet járt szájról-szájra, vagy később
kézről-kézre, amelyek Isten rendkívüli hatalmát kívánták illusztrálni,
rendkívüli káprázatos eseményekkel. És ezek abban az időkben az emberek hitét
erősítették. A
mai világban a természettudományos gondolkodás térhódításával az ember
meghökken a csodák előtt, és nem tud továbbmenni. Az Isten valóságának, és a
bibliai események valóságának a komolyanvételét nehezíti a mai ember számára,
ha olyan dologgal találkozik, amit nem tud megmagyarázni. Én úgy érzem, nem
haszontalan dolog, ha a mai embereknek segítünk azzal, hogy a bibliai csodák
valószínűségét, megmagyarázhatóságát hozzuk közel. A Biblia nem minden csodánál
írja le, hogy pontosan hogyan is történtek ott a dolgok. Néha vannak olyan
utalások, amikből így utólag, a mai természettudományos ismereteink alapján
következtetve körülbelül meg tudjuk határozni, mi is történt ott. Máskor még
ennyit sem mond a Biblia, hanem egyszerűen magát a csodát írja le, de mivel
hasonló események lejátszódtak a történelemben máskor is, ezért nem lehetetlen
elképzelni ezeket a bibliai csodákat. Mivel én magam is így vagyok, hogy segít
nekem a csodáknak ha nem is pontos, de legalább egy olyan magyarázata, amely
elképzelhetővé tenné az egészet, hogy komolyan vegyem ezeket a dolgokat, hadd
adjam én is a testvéreknek, amit magam erről hallottam, olvastam, elfogadtam. A
Jordánon való átkelés a honfoglaló Izrael első csodálatos élménye volt. A
Biblia úgy írja le, hogy amikor a frigyládát vivő papok lába a Jordán vizébe
ért, akkor megállt a folyó, a felülről jövő vizek falként tornyosultak, a
lefelé folyó víz pedig eltűnt a mederben. A papok bementek a Jordán közepére,
és ott a száraz meder közepén megálltak a frigyládával, és mindaddig ott
álltak, amíg Izrael fiai át nem keltek a Jordánon. Azután köveket vettek ki
onnan, ahol a papok álltak, szám szerint tizenkettőt, Izrael törzseinek a száma
szerint. És ezekből a kövekből a Jordán túlsó partján emlékkövet állítottak
föl. Mikor mindenki átkelt a Jordánon, átvitték a papok a szövetség ládáját, az
Isten jelképes trónját, akkor a Jordán újra visszatért a medrébe. Nos,
1267-ben egészen hasonló esemény történt, amelyről korai arab források
tanúskodnak. Ezek szerint az arab források szerint ed-Damije községnél - ami
pontosan azonos a bibliai Ádám nevű községgel, városkával -, egy partomlás
következtében éppen magas vízállás idején elzáródott a Jordán vize, és tíz órán
keresztül megállt. Ennek az 1267-ben lezajlott, arab forrásokban dokumentált
események módján képzelhetjük el Izraelnek, a honfoglaló izraelitáknak a
Jordánon való átkelését. Még a város neve is megegyezik. A honfoglaló
izraeliták Jerikónál keltek át, körülbelül 30 kilométerrel följebb. Nagy kanyar
mellett feküdt akkor Ádám városa, aminek a mai arab neve ed-Damije. A bibliai
följegyzés Józsué könyvében pontosan leírja, hogy magas vízállás volt abban az
időben, aratás ideje volt, a folyók áradásának ideje, és a Jordán medre
színültig tele volt. Igen, éppen az árvíz idején szokott előfordulni, hogy a
hatalmas víztömeg mossa a meredek partot, és beomlasztja a parti homokot vagy
löszt, ami elzárhatja a folyó útját. A
csoda nem abban van, hogy nem tudjuk megmagyarázni a dolgokat, ezt nem győzőm
hangsúlyozni - sokszor hallották a testvérek, kérem ne unják meg, hanem
gondolkodjanak el rajta! - hanem abban van a csoda, hogy ahol az ember
tehetetlen, ott jön az Isten és segít. Segít úgy, hogy abban a pillanatban
talán nem tudjuk meg magyarázni, később igen. Segít úgy, hogy abban a
pillanatban is meg tudjuk magyarázni már, de előzőleg el sem tudtuk volna
képzelni. Vagy úgy segít, hogy egész életünkben nem tudjuk megmagyarázni, és az
örökkévalóságban fog kiderülni, hogy milyen egyszerű dolog volt ez Isten
számára. Nos,
a csoda abban van, hogy amikor Izrael odaérkezett a Jordán vizéhez, és átkelt
volna az ígéret földjére, pontosan akkor Isten megállította a Jordán vizét, és
addig állt a Jordán vize, amíg Izrael át tudott kelni rajta. Ennek a csodának
az emlékére állítottak fel a túlsó parton Gilgálban egy emlékoszlopot tizenkét
kőből. Ezt a kőoszlopot hosszú századokig láthatta még Izrael. A Józsué könyve
leírásának idején is többhelyütt olvasunk ilyen megjegyzéseket, hogy "ott
van az mind a mai napig". A honfoglalás rendkívül sűrű, eseményektől dús
időszakában legfeljebb följegyzéseket készíthettek az emberek, krónikaírásra
nem volt idő. Józsué könyvét sokkal később foglalták írásba, és amikor írásba
foglalták, ezek a kövek még mindig ott álltak. A kövek azóta eltűntek, de a
Bibliában följegyezve kétezer, illetve - mert időszámításunk előtt 1200-as
években történt a honfoglalás - háromezer év után is tudunk ezekről a kövekről.
Miről
is beszélnek ezek a kövek? Tulajdonképpen egy mondatban össze lehet foglalni:
Isten hatalmas erejéről. De szeretném ezt lebontani három pontra. Ezek
a kövek arról beszélnek, hogy szükség volt Isten segítségére, mert az ember
tehetetlen volt. Ezek a kövek arról beszélnek, hogy a honfoglaló Izrael
megérkezett az ígéret földjének határához, és ott útját állta a Jordán. Tele
volt a Jordán medre vízzel, éppen megáradt a folyó, és a megáradt folyón a nép
sehogy sem tudott volna átkelni. És hosszú időt tölthettek volna ott, amíg
annyira leapad a Jordán vize, hogy egyenként a gázlóknál átkelhettek volna. De
ha így egyenként kelnek át, akkor olcsó prédájává válhattak volna az ott lakó
népeknek, akik őket nyilván ellenségként fogadták. A
kövek legelőször tehát arról beszélnek, hogy egy áthághatatlan akadály elé
érkezett Izrael, ahol meg kellett állniuk, és amíg Isten nem tett valamit, addig
semmit nem tehettek. Az emberi életnek a korlátairól
beszélnek ezek a kövek. Hogy minden egyes ember életében, minden család, nép,
nemzedék életében újra meg újra vannak olyan helyzetek, amelyekben az ember
tehetetlenül áll, egy lépést nem tud tenni, várni kell arra, hogy Isten tegyen valamit.
Hogy az ember nem mindenható, hogy az ember nagyon keveset tud tenni a
technikájával, a tudásával, a jószándékával, mert az élet tele van lehetetlen
helyzetekkel. Erről beszélnek először is ezek a kövek. Ezekben a lehetetlen
helyzetekben az embert elfogja a tehetetlenség dühe. Magam is jól ismerem ezt
az érzést. Az asszonyok sírni, a férfiak ordítani kezdenek vagy a fogukat
csikorgatják, de egyik sem használ semmit. Szidni kezdjük azokat, akik miatt
ide jutottunk. Ezt tehette volna Izrael is. Szidhatták volna az atyákat,
Mózest: "Ide hozott bennünket ebbe a lehetetlen helyzetbe! Negyven évig
vándoroltunk a pusztában, mennyi viszontagságot kiálltunk, kibírtunk, és most
itt vagyunk az ígéret földjének határán és nem tudunk átmenni. Hát ezért
jöttünk ki Egyiptomból?" De nem tették ezt Izrael fiai. Milyen
nagy dolog, ha nem kezdjük szidni azokat, akiknek talán valamilyen részük volt
abban, hogy idejutottunk! Tudniillik Mózes nem felelőtlenségből hozta őket
odáig. Ezek a lehetetlen helyzetek nem mindig abból adódnak, hogy valakik
felelőtlenül belesodornak minket olyan vállalkozásokba, amelyekbe csak
belebukni lehet. Igen, van ilyen is, vannak felelőtlenül elkezdett dolgok,
amelyek megbuknak, azoknak a felelőseit nem árt megkeresni, de nem igaz, hogy
minden lehetetlen helyzet abból adódik, hogy mások vétkeztek, felelőtlen
dologba belesodortak minket, és most itt vagyok. Izrael nem felelőtlen
embereknek a kalandos vágyai miatt jutott el a Jordán vizéhez, hanem nagyon is
felelős, Istenre hallgató, komoly embereknek a fáradozásai, küszködése révén
jutott el odáig, a cél elé, és ott egyszerűen meg kellett állniuk. Mondhatta
volna azt a nép: "Bárcsak itt lenne köztünk Mózes! Ennek a Mózesnek is
most kellett meghalnia! Eddig rajta keresztül az Isten minden lehetetlen
helyzetben segítséget adott. Ez a Mózes egy csodálatos ember volt! De most
meghalt, most nincs senkink." Ez lehetett volna a másik, nagyon is jól
ismert, szokásos reakció. A lehetetlen helyzetben sajnálkozva visszatekinteni a múltra: ha még
élne ez vagy az az ember; ha itt lenne közöttünk, aki már nincs itt közöttünk,
milyen más lenne a helyzet! Nem, Izrael ezt sem tette. Hanem elindult Józsué
után, akit Isten Mózes helyébe választott, és átkelt a Jordánon. Ezek
a kövek emlékeztetnek tehát először is az ember tehetetlenségére, segítségre
szorultságára, de rögtön emlékeztetnek arra is másodszor, hogy ez a
segítség elérhető. Hogy jelen van az Isten. Hogy ott, ahol az emberi
lehetőségek véget érnek, az én lehetőségeim nem érnek véget. A kövek
emlékeztették a későbbi nemzedékeket arra, hogy a Jordánnál megtorpanó,
honfoglaló izraelitákat az Isten végül átsegítette. Tehát ott, ahol az teljesen
tehetetlen volt, ott az Isten csodálatos módon beavatkozott a dolgok menetébe,
és utat nyitott ott, ahol nem volt út. Testvéreim,
erről szól az egész Biblia, hogy Isten hogyan könyörült meg a bajba jutott, a
zsákutcába jutott emberen. Testi, mindennapi vonatkozásokban is: hogyan
segített Isten ott, ahol nem volt kenyér és adott kenyeret, hogyan adott Isten
gyermeket a meddő asszonynak, hogyan adott szabadulást a megszorultaknak, a
reménytelen helyzetbe jutottaknak; és lelki értelemben is: hogy a bűn hálójában
vergődő emberen - aki nem tud a földtől az égig létrát emelni, aki sem az
igyekezetével, sem a tudásával, sem a vallásos buzgóságával nem tudja elérni az
eget - hogyan könyörült meg az Isten, amikor ő szállt alá erre a földre, és itt
közöttünk osztotta kegyelmét. Az
egész Biblia erről szól, hogy Isten a múltban évezredeken keresztül hogyan
könyörült a tehetetlen emberen. A Biblia az ember lehetőségeit kevesebbre
becsüli, mint nagyon sok ókori hősi mítosz, középkori legendák, vagy a
tudományától megszédült modern ember képzelete, Isten segítségét pedig
mérhetetlenül nagyobbra, mint amennyire az ember képzelete egyáltalán el tud
menni. A Biblia reálisan beszél az ember korlátairól lelki értelemben, azért,
mert tud ezeknek a korlátoknak a legyőzéséről Isten segítségével. Ezért
tanulságos számunkra, ezért Isten üzenete számunkra Izrael történelme a
Bibliában. Itt nem csak arról van szó, hogy ezeknek a zsidóknak szerencséjük
volt, átkeltek a Jordánon. Azok a kövek nem azt hirdetik, hogy hősök voltak a
honfoglaló zsidók! Azok a kövek azt hirdetik, hogy a tehetetlen népen megkönyörült
az Isten, és valóra váltotta ígéretét. Ugyanaz az Isten, aki a mi Istenünk.
Ezért van benne Izrael történelme a Bibliában, és ezért szól hozzád és hozzám
ez a történet. Ez a te Istened, ez az én Istenem. És
máris itt vagyunk a harmadik pontnál, hogy Istennek ez a segítsége
nemzedékről-nemzedékre megismétlődik. Izrael átélte egyszer ezt a
szabadulást a Vörös-tengernél Mózes vezetése alatt. Most újra átéli a Jordánon
való átkeléskor. És aztán újra meg újra átélte Izrael történelme folyamán,
ahogyan erről tanúskodik a Biblia. És ez arra bátorítson téged és engem, hogy
ma is megismétlődhet, és meg is fog ismétlődni, ha ráállunk Isten ígéreteire.
Isten ugyanúgy szereti a fiak nemzedékét, mint ahogy az atyák nemzedékét
szerette, Isten ugyanúgy vele van Józsuéval, mint ahogy Mózessel, Dáviddal, a
prófétákkal és az apostolokkal volt. Amikor elindultak ezek az egyszerű
halászok, Jézus tanítványai az Úr nevében, Isten küldetésében, akkor velük volt
az Úr. És az egyszerű halász szavára megtért háromezer ember. És betegeket
tudtak gyógyítani, és az evangéliumot az egész világnak szétkürtölni. Az egész
egyház történelme erről beszél, hogy Isten ugyanaz, nemzedékről-nemzedékre. Ez
a mi Istenünk! Csak
egy dolgot kell még megemlíteni. Ezek a kövek az Isten segítségének a
szükségességéről, a valóságosságáról, a folyamatosságáról beszélnek annak a
népnek, amelyik engedelmes volt. Az Isten szabadító csodáját azok élik át, akik
neki engedelmeskednek. Ha ott Izrael fiai kétségbeesve szidták volna az
atyákat, hogy miért hozták ide őket, ha akkor Izrael fiai visszasírták volna
Mózest, akit nem tudtak föltámasztani, és nem indultak volna el Józsué szavára,
nem történt volna meg a csoda. Igen, Isten hatalma készenlétben van. Isten
szabadító hatalma testi-lelki értelemben rendelkezésére áll minden nemzedéknek,
de ezt megtapasztalni az engedelmesek fogják. Az a nép, amelyik Józsué szavára
elindult. (Méghozzá mind a tizenkét törzs, azok is, akiknek már a Jordántól
keletre megvolt az otthonuk!) A tizenkét kő azon a kőoszlopon emlékeztet az
egész nép egységére, engedelmességére. Az engedelmeseknek Isten megmutatja
szabadítását ebben a mai világban is. Hadd
fejezzem be azzal, hogy ma anyák napja van, és ilyenkor a szülők, gyermekek
viszonyáról, kapcsolatáról szoktunk mindig valamit mondani az ige alapján. Ez a
mostani történet is sok tanulsággal szolgálhat. Szolgálhat olyan tanulsággal,
hogy ne szidjuk atyáinkat, ha lehetetlen helyzetekben vagyunk, de ne is imádjuk
őket, hogy ők milyen nagyszerű emberek voltak, nekünk viszont semmi nem adatott,
hanem az atyák Istenét kövessük, hogy átélhessük ugyanazokat a csodákat,
amelyeket az atyák átéltek! Ennek az igének a legfőbb tanulsága ez, hogy az
emlékoszlopot a Jordán mellett ezért állították fel az atyák, hogy a fiak és
unokák nemzedéke ragadja meg Istennek azt a szabadító szeretetét, hatalmát,
amelyet ők megtapasztaltak. Nem saját maguknak állították fel az atyák az
emléket, hogy az ő nevüket el ne felejtsék: Isten emlékére állították föl, aki
őket megsegítette. Tehát a legfontosabb, amit továbbadnak az atyák a fiaknak az
az, hogy van Istenünk! És nektek is lesz Istenetek, csak higgyetek benne, és
engedelmeskedjetek neki! Atyák,
anyák, ezt tartjátok legfontosabbnak, ezt akarjátok átadni a jövő nemzedéknek?
Vagy csak egy lakást, amelyen majd veszekedni lehet, vagy csak valami pénzt,
amit majd el lehet verni? Vagy csak a saját életeteknek sok apró élményét, apró
emberi bölcsességeket, amivel így meg úgy lehet ügyeskedni az életben, ha az
ember nem akarja megütni a bokáját? Vagy át tudjátok adni ezt, hogy nekünk
Istenünk van, aki újra meg újra megszabadított bennünket, és ez lesz a ti
Istenetek is, ha hisztek benne, ha engedelmeskedtek neki; Isten megismétli
azokat a csodákat, amelyeket a mi életünkben tett!? És
ti, fiak, gyermekek, elfogadjátok-e, hogy ez a legnagyobb örökség, amit a
szülők nemzedékétől átvehettek, hogy ez ér annyit, mint bármi veszendő holmi,
vagyon, ház, ruha, állás, összeköttetések? Ezek mind semmivé válhatnak, az
emberi tudás is. Amit a szülők nemzedékétől átveszünk, nagyon sokszor kevésnek,
elégtelennek fog bizonyulni. A mindenható Isten, a szabadító Isten, a
bűnbocsátó, a kegyelmes Isten, ez a legnagyobb örökségünk, akit az atyák
ismertek, tiszteltek, megismertettek velünk, és mi ennek az Istennek az
ismeretében indulunk el a magunk útján, hogy tapasztaljuk az Isten új meg új
csodáit. Ámen. Senki sem
állhat ellened, ha útra kélsz. Veled leszek, nem hagylak el. Nem maradok el
tőled. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |