vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar István prédikációi /194./ A böjt mint önkéntes lemondás jogainkról (Böjt 2. vasárnapja) 1989.02.19. 5. Móz. 24,6.10-15.17-22 Ne vegyen zálogba senki kézimalmot vagy felső malomkövet, mert életet venne zálogba! (...) Ha kölcsönadsz valamit felebarátodnak, ne menj be a házába, hogy zálogot végy tőle! Állj meg kint, és az az ember, akinek kölcsönt adtál, maga vigye ki hozzád a zálogot. De ha nyomorult az az ember, ne feküdj le a zálogul vett ruhában, hanem még naplemente előtt add vissza neki a zálogot, hogy a saját ruhájában fekhessék le. Ő áldani fog téged, te pedig igaz leszel Istened, az Úr előtt. Ne zsákmányold ki a nyomorult és szegény napszámost, akár atyádfia, akár jövevény, aki országodban, városaidban lakik. Még aznap add meg a bérét, mielőtt lemegy a nap, mert nyomorult ő, és sóvárog utána, és az Úrhoz kiált miattad; téged pedig vétek fog terhelni.(...) Ne forgasd ki jogaiból a jövevényt és az árvát, és ne vedd zálogba az özvegy ruháját! Emlékezz arra, hogy szolga voltál Egyiptomban, de kiváltott onnan Istened, az Úr. Ezért parancsolom neked, hogy így cselekedj. Ha learatod aratni valódat a mezőn, és ott felejtesz egy kévét a mezőn, ne menj vissza fölvenni. Legyen az a jövevényé, árváé és özvegyé. Így megáldja Istened, az Úr, kezed minden munkáját. Ha levered olajfád termését, utána már ne szedegess, maradjon az a jövevénynek, árvának és özvegynek. Ha leszüreteled szőlődet, utána már ne böngésszél, maradjon az a jövevénynek, árvának és özvegynek. Emlékezz arra, hogy szolga voltál Egyiptomban! Ezért parancsolom neked, hogy így cselekedj.
A húsvét előtti hat hetet böjti időszaknak tartották a régi egyházi gyakorlatban. Jézus szenvedéstörténetére emlékezve ezen a hat héten keresztül a régi egyházi gyakorlat szerint nem ettek húst, csak majd a böjt végén, húsvétkor, Krisztus feltámadása napján. A böjtnek ezt a gyakorlatát a reformáció egyházai fakultatívvá tették, kötelező jellegét feloldották. Mindenestől nem törölték el: aki ezt önként vállalja, mert úgy érzi, hogy ez őt közelebb viszi az Istenhez, emlékezteti Jézus szenvedéseire, tartsa meg! A
nagypénteki böjt a mi református egyházunk gyakorlatában is a legutóbbi időkig
szokásban volt. Nemcsak a húsevéstől való tartózkodás, hanem egyáltalán minden
ételtől való tartózkodás - legalábbis a nagypénteki úrvacsoráig. A
mai élet a böjtnek ezt a gyakorlatát nagyon megnehezíti. Az emberek nagy része
üzemi konyhán étkezik; aztán sokszor valami egyszerű húsétel kevesebbe kerül,
egyszerűbb elkészíteni, mint valami mást. De nem is ez a böjtnek a lényege, és
éppen ezért tette ezeket a kötelező jellegű, emlékeztető böjtöket az egyházunk
fakultatívvá. Aki úgy érzi, hogy szüksége van rá, mert őt építi, tartsa meg! Ennél
sokkal fontosabb a böjtnek az a formája (amiről szó volt most az előkészítő
alkalmakon), hogy amikor az ember életének egy-egy nehéz döntése előtt áll,
valami szorult helyzetben nagyon úgy érzi, hogy szüksége van Istenre, akkor
ezekben a válságos időkben - hogy jobban rákényszerítse magát az imádkozásra,
az Istenre való gondolásra, ráhagyatkozásra -, jól teszi, ha böjtöl. Jézus maga
is nagyon szabadon bánt a kötelező böjtökkel. Botránkoztak is rajta eleget az
akkori idők vakbuzgó farizeusai! Ugyanakkor sokszor élt Jézus az önként vállalt
böjtnek azzal a formájával, hogy amikor életének valami döntő napján, óráján,
vagy heteiben nagyon szüksége volt az Atyával való állandó együttlétre, akkor
ezt nem szakította meg evéssel, ivással, társalgással, hanem negyven napig
böjtölt és imádkozott szolgálatára készülve a pusztában. Később is el-elvonult Jézus
magányosságba, és úgy tűnik, hogy az utolsó vacsora alkalmával is tartózkodott
az evés-ivástól. Nem egészen világos az utolsó vacsora leírása, de úgy tűnik,
hogy Jézus együtt volt tanítványaival, és végül szétosztotta közöttük a saját
vacsoráját. "Nem iszom többé a szőlő gyümölcséből, mígnem együtt iszom
veletek azt a mennyek országában. Vegyétek, egyétek, igyátok meg!" Ez az a
fajta böjt, amire az embernek, kinek-kinek máskor, máshogyan, szüksége lehet,
és amit nagyon sok áldással vehetünk igénybe és gyakorolhatunk. Ha valaki
ezeket az időszakhoz kötött, hagyományos, formális böjtöket megtartja: jó; ha
nem tartja meg: úgy is jó. Ezeket az alkalmi, egyéni böjtöket csak önként lehet
magunkra venni, és ki-ki tudja, hogy mikor van rá szüksége. Én
most a böjtnek egy harmadik változatáról szeretnék szólni, ami az Isten népe
között törvény kell, hogy legyen, és ez a szeretetből való lemondás a minket
megillető jogokról vagy előjogokról, szabadságról, vagyonról, lehetőségekről.
Sok mindenről, ami nekem igazság szerint jár, amit nyugodtan magamévá tehetnék
- teljesen szabályosan, jogszerűen, törvényszerűen, senki nem botránkozna meg
rajta -, és én mégis lemondok róluk időről időre, amikor erre szükség van.
Szeretetből, azért, hogy az Isten mozdulatát utánozzam, hogy az Isten hozzám
lehajló megváltó szeretetét tovább tudjam adni abban, ahogy én is lehajlok
másokhoz. Erre találunk példát a felolvasott igében. Az
Ószövetség népe körében törvény volt ez a fajta böjt, a lemondásnak ez a módja.
Az adós a hitelezőjének a törvény szerint zálogot volt köteles adni. De ezért a
zálogért a hitelező nem mehetett be az adós házába, hanem ott kint meg kellett
állnia a kapuban, és megvárnia, amíg az adós kihozza azt, amit zálogba fog
adni. A megalázást akarták ezzel kiküszöbölni: most azért, hogy az egyik ember
adós lett, és a másik ember hitelező, azért ők még emberek mind a ketten, az
Isten népének egyenrangú tagjai, tehát testvérek. Nem mehet be a hitelező, hogy
ő ott szabadon válogasson az adósnak a javai közül, egyáltalán, hogy ő ott
körülnézzen, hogy mije van, és ami aztán neki megtetszik azt elvigye; nem
alázhatja meg az embertársát! Kint vár a kapuban, és majd kivisz neki valamit
az adósa. Tehát joga van a hitelezőnek a zálogra, és elvileg megtehetné, hogy
bemegy és kiválasztja magának azt, amit el akar venni. (Különben nem adja oda a
kölcsönt.) De az Isten törvénye korlátozza őt ebben a jogában, és azt mondta,
hogy mondj le erről a jogodról, és szállj le arra síkra, ahol a te felebarátod
van! Legyél embertársa ebben a helyzetben is, hogy most te fölébe kerültél! Aztán
azt mondja az ige, hogy ha learattad a termésedet, és maradtak ott kalászok,
vagy akár egy kévét ott felejtettél, ne menj vissza érte! Leverted az olajfa
bogyóját, fölszedted, de maradt ott egy pár szem? Ne menj vissza szedegetni!
Leszüreteltél, és maradt egynéhány fürt a tőkéden? Ne böngésszél utána!
Könnyítsd meg a szegények életét, szerezz örömet a jövevénynek, a vándornak!
Aki arra jár, hadd találja örömét abban, hogy egy-egy fürt szőlőt levehet,
talált valamennyi búzát, amit majd otthon a kézimalmával kicsépel magának, vagy
talált olajbogyót. Abban az időben nagyon nagy szegénység volt Palesztinában,
és bizony ezek az utazók, vándorok, jövevények, de sokszor az elszegényedett
izraeliták is igen rászorultak arra, hogy keresgéljenek, és ezekből az
elhullott maradékokból tengessék az életüket. Tulajdonképpen joga volt, joga
lett volna a gazdának alapos munkát végezni, fölszedni az utolsó szemet,
leszedni az utolsó fürtöt és hazavinni az utolsó szem olajbogyót. De az Isten
azt mondta, hogy köztetek ne ez legyen a törvény! Mondj le erről a jogodról,
hogy ez valóban a tied! Persze hogy a tied. A te földeden termett, nem vitatja
senki. De te mondj le erről a jogodról, hogy téged illet meg, és engedd át a
nincstelennek! Ugyanide
sorolható az a másik gyakorlat, hogy ha a nincstelentől zálogba vették a
felsőruháját, köntösét - mivel semmi mást nem lehetett zálogba venni, mert nem
volt vagyona -, akkor azt naplementekor mindig vissza kellett adni, mert az
volt a takarója is. Jött a hűvös éjszaka, és megfázott volna, beteg lett volna.
Persze hogy elvetted, zálogba adta, a tied. De ne élj ezzel a jogoddal! Mondj
le róla! Naplementekor add vissza neki, hogy meg ne fázzon az éjszaka! Végül
olvasunk egy olyan törvényt, hogy nem lehetett az özvegytől semmit zálogba
venni, és nem lehetett egy szegény családtól zálogba venni a kézimalmot,
illetve a felső malomkövet, amivel őrölték a búzát. A megélhetésüket tették
volna lehetetlenné: aki kézimalmot vagy felső malomkövet vesz zálogba, az
életet vesz zálogba. Kihúzod a szőnyeget a lábuk alól, nem tudnak megélni.
Lehet, hogy semmi más nincs, amit zálogba vehetnél, csak ez. Ne vedd zálogba!
Hagyd, hogy éljen a te atyádfia! A kölcsön marad, nem arról van szó, hogy a
szegénység az mindenre takaró, hanem arról, hogy Isten törvénye arra tanítgatja
az ő népét, hogy ha az élet küzdelmében egyesek győztesek, mások vesztesek
lesznek - mert ez mindig így volt és így lesz az életben -, akkor a győztes ne
éljen vissza az ő helyzetével, győzelmi előjogaival, hanem szálljon le arra a
síkra, ahol a testvére, embertársa áll, és emberként bánjon vele. Ez
van ebben a törvényben. Ez tehát a böjt: önkéntes lemondás szabadságunkról,
jogainkról, anyagi előnyeinkről. Önként való lemondás azért, hogy a másik ember
ne érezze magát megalázva, ne legyen kisemmizve, ne menjen tönkre mellette.
Ennek a gyakorlása nem szokás általában az emberek között. Nagyon sok példát
tudnánk mindnyájan mondani arra, hogy akik kedvezőbb helyzetben vannak, hogyan
használják ki a helyzetüket mások rovására. Hogy egy vállalatvezető a vállalat
nyereségét - esetleg nem létező nyereségét is - úgy osztja meg, hogy abból neki
jusson a legtöbb, és egészen jelentéktelen rész, vagy semmi azoknak, akik vele
együtt termelték meg azt a hasznot. Hogy a vagyonos emberek szerte a világon
mennyire nem veszik észre a mellettük élő nincstelent, mennyire nem hajlandók
ingyen szeretetből otthagyni valamit a szegénynek. Hogy sok jól kereső ember,
amikor hivatásszerű munkáját végzi, képes elfogadni borravalót a nála sokkal
szegényebbtől - mindenféle szakmában -, pedig a fizetése eleve nagyobb, mint
azé a másiké, mégis megteszi, mert olyan helyzetben van, hogy ezt
természetesnek tartják, ezért őt senki sem fogja megszólni, ez a szokás, ez jár
neki. Egy
idősebb kollégám mesélte: a lánya egyetemista volt, és ahogy ez általában
szokás, már egyetemista korában megházasodott, aztán született két gyereke még
egyetemi évei alatt. Kérlelte a férjét a fiatalasszony, hogy segítsen otthon a
házimunkában, mert így nem tudja letenni a vizsgáit, ám a férje azt mondta,
hogy nem, ez nem az ő dolga! A család az anya dolga. Ő pedig tanul, és
csinálja a maga munkáját. Különben is,
úgysem tudja letenni a felesége a vizsgákat, mert hosszú haj - rövid ész, a nők
tévedésből vannak itt az egyetemen, nem nekik való ez. Nem fogja tudni letenni
a vizsgákat! Végül valóban annyira nem volt ideje ennek a szegény leánynak
tanulni, hogy az utolsó vizsgát nem sikerült letennie; a férje miatt nem
sikerült, mert ha csak feleannyi ideje lett volna, mint a férjének, simán letette
volna. S amikor hazajött szegény sírva, hogy nem sikerült átmennie a vizsgán,
akkor a férje még tovább megalázta: "Na látod, megmondtam: nem megy
ez neked! Hagyd abba!" Számtalan
negatív példát lehetne még sorolni. Ne soroljuk! Hadd mondjak inkább néhány
követhető, jó példát. Baksai
Sándornak van egy nagyon kedves novellája a Kincsesláda című gyűjteményes
kötetünkben. Egy kereskedőről szól, aki a zsiványok kezébe esik, még valamikor
a huszita időkben. De annyira emberségesen viselkedik a zsiványok között, hogy
végül nemcsak hogy őt engedik szabadon a zsiványok, hanem rá tudja venni a őket
arra, hogy hagyják abba ezt az életmódot, menjenek be a legközelebbi városba,
jelentkezzenek maguk a hatóságnál. Mondják el, hogy ők abba szeretnék hagyni
ezt a zsiványéletet, ha kell, akkor letöltik a büntetést; és aztán szeretnének
új életet kezdeni. Nos, ráveszi erre a zsiványokat, akik el is mennek, és
jelentkeznek a hatóságnál. Ott a hatóság - várható módon - rájuk förmed,
azonnal bebörtönzi, kalodába zárja őket, és bosszút tervez ellenük. Ekkor
mindnyájan átkozni kezdik azt az embert, aki ilyen lehetetlen helyzetbe hozta
őket. Ám a következő napon megjelenik a börtönben ez a kereskedő, leül közéjük,
és azt mondja: Tudom, hogy milyen helyzetbe juttattalak titeket. Én azonban
megosztom veletek ezt a börtönbüntetést. Itt leszek veletek. Igen, én nem
belökni akartalak ide titeket, hanem egy új életre elindítani. Fogadjatok el
addig társatoknak!. És ott tölti velük együtt a börtönbüntetést a szabad ember.
Önként lemond a szabadságáról, azért, hogy ezeket az embereket átsegítse ezen a
kritikus szakaszon, és emberré tegye őket. És nem eredmény nélkül. Ezek az
emberek letöltik a büntetésüket, és annyira megindítja őket ennek a
kereskedőnek az együttérzése, szeretete, hogy valóban új életet kezdenek. Nemcsak
régen voltak ilyenek, vannak ma is. Talán
hallották már némelyek tőlem ezt a számomra felejthetetlen példát: 1956-ban
nagyon sok magyar került ki nyugatra, egyebek közt Franciaországba. Egy fiatal
francia lelkész elhatározta, hogy ezeket a menekült magyarokat oltalmába veszi,
ámde nem tudott velük beszélni, mert a magyarok csak magyarul tudtak, vagy
esetleg valamit németül, angolul, oroszul. Franciául senki. Akkor ez a fiatal
lelkész elhatározta, hogy megtanul magyarul azért, hogy ezeken az embereken
segíteni tudjon. Tehát lemond arról a jogáról, ami őt megilletné, hogy kérem,
én francia állampolgár vagyok, senki se hívta ide ezeket a magyarokat, ha
idejöttek, tanulják meg a nyelvünket, és illeszkedjenek be a társadalmunkba!
Nem lett volna ehhez joga? Nem így csinálják általában az emberek? De igen. Ő
azonban lemondott erről a jogáról, hogy ő van itthon, és a magyarok az
idegenek; és rászánta az idejét, erejét, megtanult magyarul. El akart jönni a
pesti teológiára, hogy itt, a magyar lelkésznövendékek között tanulhasson
magyarul. Nem kapott beutazási engedélyt. Abban az időben ilyen viszonyok
voltak nálunk. Elment Prágába, mert tudta, hogy a felvidéki magyar diákok
Prágában tanulnak, és ott élt egy évig a prágai teológián. Elsajátította
természetesen a cseh nyelvet is, és az ott tanuló magyar diákoktól megtanult
magyarul. Úgy folytatta aztán a maga misszióját az idegenbe szakadt magyarok
között, haza-hazautazva, azok családjaival ápolva a kapcsolatot, amikor ők még nem
térhettek vissza Magyarországra. Vagy
hányan vannak holland testvéreink közül, akik a helyzetüknél fogva hallatlanul
jó anyagi körülmények között élnek! Ezt örökölték, vagy a munkájukkal elérték.
Sok vagyonos református testvérünk él kint Hollandiában, és ezek közül igen
sokan vannak, akik nem tekintik ezt zsákmánynak - ahogy a Biblia mondja -,
hanem ebből a vagyonukból végzik egy életen keresztül a szeretetszolgálatukat,
azok között, akik rászorulnak. a szegényebb népek szegény családjai között. De
egészen hétköznapi példákat is lehetne mondani. Vállalati autóbusz-kiránduláson
idős házaspár megy a többiekkel. Megáll a busz egy város főterén egyórányi
városnézésre. Mindenki kiszáll. Az idős házaspárnak az asszony tagja fájós
lábú, ő nem száll ki. A férjének nincsen semmi baja. Ő most kimehetne egy órára
várost nézni, de nem megy ki, hanem ott marad a feleségével, hogy ne legyen
egyedül. Kimehetne? Joga van hozzá? Természetesen! Megszólnák érte az emberek?
Nem valószínű. De lemond erről a lehetőségéről, és ott marad ő is a buszban,
amíg a többiek nézegetnek, vásárolnak, és vállalja a közösséget a feleségével,
aki nem tud most kimenni. Persze fordítva is elképzelhető ez. Joga van egy
feleségnek azt mondani, hogy férjem, te hűséget esküdtél nekem! Ne hagyj most
magamra! Joga van azt mondani, hogy maradj mellettem, ne hagyj itt? Persze,
hogy joga van. De erről a jogáról lemondhat. És mondhatja azt, hogy nem tudom,
eljutunk-e még ebbe a városba; ha mind a ketten nem tudunk kimenni, menjél
legalább te! Én majd csak megleszek itt addig, majd az emlékeimmel
elszórakoztatom magam. Érezzük, hogy tulajdonképpen
nincs olyan szegény ember, aki ne tehetné meg azt, hogy valamilyen jogáról,
szabadságáról, lehetőségéről, anyagi előnyéről önként lemondjon, azért, hogy
testvére legyen a másik embernek. Erre a legcsodálatosabb példát Jézus Krisztus adta nekünk, aki az egyszerű halászok közül hívta el tanítványait, és tudjátok, hogy szólította őket? Barátainak! A világmindenség ura itt van emberi testben a földön, és nem érezteti ezt a fölényét senkivel. Barátaim! - mondja a tanítványoknak, és nem röstell elbeszélgetni a samáriai asszonnyal a Jákób kútjánál, és nem tartja rangon alulinak, hogy bemenjen egy vámszedő házába vacsorázni. Jézus egész élete voltaképpen ebben telt el, hogy ő leszállt a mi szintünkre. Testvérül született. "Nem tekintette zsákmánynak, hogy ő az Istennel egyenlő, hanem emberré lett érettünk, szolgai formát vett föl", testvérként szolgált itt közöttünk, és életét adta váltságul értünk. Erre emlékeztet most ez az úrvacsora, és innen meríthetünk erőt most ahhoz, hogy ezt tegyük mi is. (Ref. Ék. 307. 1-2. verse, az 50. zsoltár dallamára) Dicséretet mond nyelve mindennek / Tenéked, könyörülő Istennek, Hogy meglátván nyavalyás sorsunkat, / Elvégezted szabadításunkat, E végre Fiad küldéd e világra, / Hogy utat nyisson nékünk mennyországra. Megaláztad, hogy felmagasztaljon, / Ő szomorkodott, hogy vigasztaljon; Szegénységben élt, hogy gazdagítson, / Meghalt, hogy minket megszabadítson Kárhozatától az örök halálnak: / Ily dolgot még angyalok is csudálnak. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |