vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar István
prédikációi /190./ Egy hely, ahol
jelen vagy (Az Olajfák hegye) 1995.05.25. ApCsel. 1,6-12 Amikor együtt
voltak, megkérdezték tőle: "Uram, nem ebben az időben állítod fel újra a
királyságot Izráelnek?" Így válaszolt: "Nem a ti dolgotok, hogy olyan
időkről és alkalmakról tudjatok, amelyeket az Atya a maga hatalmába helyezett.
Ellenben erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek
Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt egészen a föld végső
határáig." Miután ezt mondta, szemük láttára felemeltetett, és felhő
takarta el őt a szemük elől. Amint távozása közben feszülten néztek az ég felé,
íme, két férfi állt meg mellettük fehér ruhában, és ezt mondta: "Galileai
férfiak, miért álltok itt az ég felé nézve? Ez a Jézus, aki felvitetett tőletek
a mennybe, úgy jön el, ahogyan láttátok őt felmenni a mennybe." Ezután
visszatértek Jeruzsálembe az Olajfák hegyéről, amely Jeruzsálem közelében van
egy szombatnapi járóföldre. Ez
a tizennyolcadik áldozócsütörtöki szolgálatom itt Szolnokon. Mit mondhat az
ember tizennyolcadjára újat, lélekhez szólót erről az egyszerű tényről, hogy
Jézus visszament közülünk, a látható világból a láthatatlanba, értetlen,
botladozó tanítványai családi köréből az Atya jobbjára? Egy
nagyon egyszerű dolgot szeretnék ma elmondani testvéreim az áldozócsütörtöki
történettel kapcsolatban, azt, hogy egy-egy helynek is nagy jelentősége lehet a
mi földi életünkben: néha egy-egy hely Isten csodálatos műhelyévé, jelenlétének
újból és újból való megtapasztalásának szentélyévé válhat. Ilyen hely volt
Jézus életében az Olajfák hegye. Ez
a hegy Jeruzsálemtől északkeletre - ahogy hallottuk - egy szombatnapi
járóföldre van. Vagyis akkora távolságra, amelyet szombaton is szabad megtenni
egy szombattartó hithű zsidó embernek. (Ezt a távolságot, amelyet megtehet az
ember szombatnapon, úgy számították ki, hogy megpróbálták visszaidézni a
pusztai vándorlás korát. Amikor Izrael népe szombatnapon a szent sátor köré
összegyülekezett, a szent sátrat körülvette a vándorló nép sátortábora, és a
legtávolabbi sátortól a szent sátorig tartott az a távolság, amelyet szombaton
is szabad volt megtenni.) Itt nem kilométerekről lehet szó, csak száz
méterekről, maximum másfél kilométerről. Az Olajfák hegye körülbelül ilyen
távolságra van Jeruzsálem templom dombjától. A kettőt a Kidrón, vagy másképpen
Kedrón völgye választja el egymástól. Vita folyik a tudósok között, hogy
patakvölgy volt-e ez valaha, vagy mindig is olyan száraz völgy volt, mint
amilyen manapság. Talán ez utóbbi a valószínűbb, hogy ott állandó patak nem
folyt, hanem időnként az esővíz gyűlt össze a völgy aljában. Az
Olajfák hegye tehát a völgy túlsó oldalán van, mintegy szemben Jeruzsálemmel; a
templomheggyel szemközt. A hegy nyugati lejtőin ma is találhatók még olajfák,
amelyek valószínűleg folyamatosan itt élnek, illetve újraélednek Jézus kora
óta, sőt talán még régebbi időkből valók. Ezen a hegyen van a Gecsemáné-kertje
is, amely az olajütésnek, az olajpréselésnek volt a színhelye. Maga a gecsemáné
szó (héberül gatsemáním, arámul gatsömáné) olajprést jelent. Itt
gyűjtötték össze a hegyi lejtőkön termett olajbogyókat, és mindjárt itt
préselték ki. A Gecsemáné-kertről azt olvassuk, hogy Jézus oda bemegy, onnan
kijön, tehát nem egyszerűen egy bokrokkal körülvett, meghatározott helye
lehetett ez az Olajfák hegyének, hanem egy zárt kert - mások szerint egy barlang
-, ahol az olajat préselték, s amely éppen a védettsége miatt, a barlang fala
vagy a kőfal jóvoltából meghitt találkozások vagy egyéni elcsendesedés helye
lehetett. Az
Olajfák hegyének keleti lejtőjéről gyönyörű kilátás nyílik ma is Gileád felé, a
Jordánon túli területekre, a moábi hegyeket is nagyon jól lehet onnan látni.
Gileád és Moáb előtt pedig ott folyik a Jordán, és az Olajfák hegyéről jól
lehet látni, ahogy beletorkollik a Jordán folyó a Holt-tengerbe. Az Olajfák
hegyének a északi magaslata 818 méter magas. Ezt ma Galileus-hegynek hívják, és
éppen azért, mert a felolvasott történet szerint Jézus Galileából való
tanítványai itt búcsúztak el Mesterüktől. Az
Olajfák hegyének déli magaslatain - amelyek jóval alacsonyabbak, mint a
Galileus hegy - állhattak valamikor Salamon szentélyei, amelyeket pogány
feleségeinek állítatott. Tudjuk,
hogy volt Salamon az első és az utolsó igazi nagy keleti király Izrael történelmében,
aki hatalmát azzal is kimutatta, hogy óriási háremet tartott. A feleségei közt
nagyon sok pogány származású királylány is volt. Olvassuk, hogy az ammóni
feleségének fölállított egy Molok szentélyt, a moábi feleségének egy Kemós-szentélyt,
és így tovább. A pogány feleségeknek egy-egy pogány áldozati oltárt emeltetett
Salamon az Olajfák hegyének déli csúcsain, Istent bosszantva, és Isten áldásait
ezzel elhárítva magától. Ezeket a szentélyeket később kegyes királyok
fölszámolták. Az
Olajfák hegyének a középső csúcsa éppen szemben van a jeruzsálemi
templomdombbal, annál hatvan méterrel magasabb. Ezáltal rendkívüli kilátást
biztosít éppen a Sion hegyére. Amikor a zarándokok ehhez a magaslathoz értek -
innen csodálatos rálátás nyílt a napfényben úszó jeruzsálemi templomra -, ezen
a helyen kezdték el énekelni az Isten szent városát dicsőítő zsoltárokat. A
középső magaslat és a déli magaslat között vezetett az út Betánia, illetve még
tovább Jerikó felé. Ezen az úton jöttek a galileai zarándokok, akik megkerülték
Samáriát, és Jerikónál keltek át újra a Jordánon, aztán Jerikóból Betániába
értek, és Betániából az Olajfák hegyén keresztül Jeruzsálembe. Ezen az
útvonalon vonult be Jézus is virágvasárnap a szent városba. Talán ezek az
adatok segítenek egy kicsi elképzelni az Olajfák hegyét azok számára is, akik
velem együtt még nem jártak a Szentföldön. Az
Olajfák hegye már az Ószövetségben is szerepet játszott. Egy nagyon szomorú
történetben találkozunk vele először: amikor Dávid király a saját fia elől, a királyságára
pályázó Absolon elől menekül. Akkor olvassuk, hogy Jeruzsálemet elhagyva
fölfelé tart az Olajfák hegyének lejtőjén, betakarja fejét, és egyre sír. Nem
azon sír elsősorban, hogy Jeruzsálemet el kell hagynia, hanem azon, hogy épp a
saját fia miatt, aki a trónjára pályázik; aki maga mellé gyűjtötte Izrael
vezetőit, egy papot, egy hadvezért, a király tanácsosát, Ahitófelt és óriási
sereget. Dávidnak menekülnie kellett. Sírva megy az Olajfák hegyén. Körülveszik
a hozzá hűséges barátok, katonák, polgárok, akik érzik, hogy mennyi mindent
köszönhetnek Isten felkent emberének, miközben mások, ellenségei vagy riválisai
itt gúnyolják a menekülő királyt. Aztán
az Újszövetségben Dávid fia történetében találkozunk újra és ismételten az
Olajfák hegyével. Jézusnak kedves tartózkodási helye volt az Olajfák hegye.
János evangéliuma nyolcadik részében olvassuk, hogy amikor a lombsátrak ünnepén
ott volt Jézus (tehát még nem a nagyhéten, hanem a működésének a közepe táján),
akkor éjszakánként Jézus az Olajfák hegyére ment ki, és ott pihent. A keleti
világban egyáltalán nem volt ez ritkaság, hogy valaki az éjszakát nem a
házában, a falakon belül töltötte, hanem kint a szabadban. Sokkal melegebb van,
mint nálunk, és voltak olyan helyek, ahol a megfelelő biztonság is megvolt
ahhoz, hogy az ember nyugodtan hajtsa álomra a fejét. Ezt később is olvassuk a
nagyheti történetben utalásképpen, hogy Jézus nagyon sokszor tartózkodott az
Olajfák hegyén, különösen éjszaka. Nappal bent volt a szent városban: ott
tanított, gyógyított, éjszakára pedig vagy Betániába ment ki Márta, Mária és
Lázár családjához, vagy pedig nem ment el egészen Betániáig, hanem az Olajfák
hegyénél megállt, és ott töltötte az éjszakát. Júdás
nagyon jól tudta, hogy Jézusnak kedves tartózkodási helye az Olajfák helye,
azon belül is a Gecsemáné kertje, ezért biztosra ment, amikor megígérte Jézus
ellenségeinek, hogy nyomra vezeti őket, meg fogja mutatni, hogy hol tartózkodik
a Mester. Jézusnak nem voltak rokonai Jeruzsálemben, akikhez betérhetett volna;
vagy az Olajfák hegyén tartózkodik, vagy Betániában. Azt
olvassuk, hogy amikor virágvasárnap Jézus Jerikó felől érkezik Jeruzsálembe,
akkor az Olajfák hegyénél kezdik őt ünnepelni: hozsannázva köszöntik,
pálmaágakat szórnak az útjára, ruháikat terítik eléje az emberek, és várják,
hogy Dávid Fiaként elfoglalja a jeruzsálemi trónt. Jézus ugyan nem állítja le
ezt az ünneplést, de hamarosan világossá válik: ahogy egész eddigi életében is,
most is az ő lelki királyságát akarja fölállítani, és nem Heródes trónjára pályázik,
hanem a szívek trónjára. Aztán
amikor bevonul Jézus virágvasárnap Jeruzsálembe, itt az Olajfák hegyén tűnik
elé és tanítványai elé a szent város csodálatos látványa, itt mondják a
tanítványok: "Mester, mit szólsz ezekhez a kövekhez, ezekhez az épületekhez?"
(Tudjuk, hogy negyvenhat évig épült a jeruzsálemi templom Heródes idejében.) Ekkor
siratja el Jézus Jeruzsálemet az Olajfák hegyéről: "Jeruzsálem,
Jeruzsálem, aki megölöd a prófétákat, hányszor akartam egybegyűjteni
gyermekeidet, mint a kotlós a kiscsibéit, és te nem akartad. Ezért pusztává
lesz ez a ház, kő kövön nem marad." Itt az Olajfák hegyén mondja el Jézus
Jeruzsálem pusztulásáról és a végidőkről szóló hatalmas próféciáit, amelyeket
Máté evangéliuma 24. részében olvasunk. Aztán tudjuk, hogy miután Jézus bevonult Jeruzsálembe, az utolsó héten (a nagyhéten) naponta tanított a templomban, esténként pedig kiment a városból, és vagy az Olajfák hegyén, vagy Betániában töltötte az éjszakát. Így történt ez az utolsó éjszakán is. Az utolsó vacsora után hosszasan beszélgetett Jézus a tanítványaival. Ennek a beszélgetésnek a legfontosabb elemeit valamennyi evangélista megőrizte, de János különösen hosszasan írja le: a 13. fejezettől a 17. fejezetig azt írja le János emlékezetből, ami ezen a vacsorán történt. A hosszú beszélgetés után azt olvassuk, hogy fölkelnek, és elindulnak az Olajfák hegyére a Gecsemáné kertbe. Itt az evangéliumi tudósítások nem egészen egybehangzóak. Az egyik evangélium szerint még az utolsó vacsorán, bent a házban ülve mondja Jézus Péternek, hogy "ezen az éjszakán mindnyájan megbotránkoztok bennem, s te is elárulsz, mielőtt a kakas megszólalna". Más evangéliumi tudósítások szerint az Olajfák hegyére menet hangzanak el ezek a szavak, ott fogadkozik Péter, és ott fogadkoznak a tanítványok is, akik akkor még nagyon erősnek érezték magukat, néhány óra múlva pedig szétrebbentek, és magára hagyták a Mestert. Elmennek
tehát az Olajfák hegyére, azon belül is a Gecsemáné-kertjébe. Ott Jézus
leülteti a tanítványait: "Vigyázzatok és imádkozzatok, mert jóllehet a
lélek kész, de a test erőtelen!" Pétert, Jakabot, Jánost külön elszólítja,
és magukban leülteti egy kicsit arrébb: "Ti itt külön imádkozzatok, mert
nagyon nehéz óra jön ránk!" Ő maga pedig magányosan elvonul a Gecsemáné-kertnek
a legbelső zugába, és ott imádkozik: "Atyám, ha lehetséges, ne kelljen
kiinnom ezt a keserű poharat! De ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem úgy
ahogy te." Abban
az időben hangosan imádkoztak, a csöndes imádság szinte teljesen ismeretlen
volt. Jézus szavait tehát hallották a tanítványai, ezért jegyezhették föl
később. Imádsága után Jézus visszatér, és alva találja a tanítványokat.
Fölrázza őket: "Mondtam, vigyázzatok, imádkozzatok!" Háromszor
ismétlődik meg ugyanez, háromszor költi fel Jézus a tanítványokat. Végül azt
mondja: "Immár alhattok is, eljött a sötétség órája." Itt
az Olajfák hegyén a Gecsemáné-kertjében árulja el Jézust Júdás ama nevezetes
"júdáscsókkal", itt fogják el és kötözik meg a mestert, és innen
viszik a főpap udvarára vallatni. Aztán
legközelebb és utoljára akkor jelenik meg az Olajfák hegye az evangéliumi
tudósításban, illetve az Apostolok cselekedeteiről írt könyvben, amikor húsvét
után negyven nappal, áldozócsütörtökön Jézus ismét maga köré gyűjtötte
tanítványait, és elmondta utolsó igéit arról, hogy maga helyett el fogja
küldeni a Lelket, s majd a Lélek erejével menjenek, és legyenek neki tanúi
Jeruzsálemben, Júdeában, Samáriában és a föld végső határáig. Mikor utoljára
összegyűjtötte őket, már nem ebben a földi, fizikai testben volt jelen, hanem
feltámadott testében, amely azonban hasonlított erre a földi testre, amelyben
Jézus jelenlétét pontosan úgy élhették át a tanítványok, mint korábban. Jézus
velük együtt evett, ivott, járt, beszélgetett. Csak éppen ezek a dolgok már nem
kötötték őt. Jézus a feltámadása után szabadon beszélgetett, evett, ivott,
sétált a tanítványaival, de nem volt e földi törvényekhez kötve. Bármelyik
pillanatban eltűnhetett a szemük elől, hogy ismét máshol megjelenjen. De még
mindig látható testben volt jelen - ha egy ilyen jelszerű testben is -, és
fölvitte őket még egyszer, utoljára az Olajfák hegyére, és itt mondotta el
utolsó szavait a tanítványoknak. Lukács evangéliumában úgy olvassuk, hogy
áldásra emelte a kezét, megáldotta őket, és áldásra emelt kezekkel vitetett föl
a mennybe. A tanítványok szeme láttára fölemelkedett. Ezen akkor volna okunk
igazán csodálkozni, ha Jézus ebben a fizikai, földi testben lett volna még ott,
de akkor már nem ebben volt. Ebben a jelszerű, földinek látszó, de már nem
földi testben fölemelkedett Jézus, míg egy fényes felhő eltakarta a tanítványok
szeme elől. A fényes felhő szintén nagyon sokszor előfordul a Bibliában, mint
az Isten dicsőségének látható jele. A tanítványok tehát azt érthették meg, hogy
magához vette őt az Atya a maga dicsőségében. Jézus hazaért. Ennyit mond a Biblia az Olajfák hegyéről. Jézusnak
is volt tehát földi életében egy olyan helye, ahova elvonult, amikor nagyon
meghitt dolgot akart megbeszélni az Atyával vagy a tanítványokkal. Ahová
elvonult, hogy feltöltekezzék mennyei erővel, az Atya üzenetével, akaratával,
ahol a leginkább érezte földi testében is Isten közelségét. Nyilván
Isten mindenütt jelen volt, és amikor messze volt Jézus Jeruzsálemtől, akkor
másutt is el tudott vonulni - ahogy olvassuk is ezt - egy-egy hegyi lejtőre,
vagy egy belső szobába, magányosságba, hogy az Atyával kettesben lehessen.
Mégis valahogy különös előszeretettel ragaszkodott az Olajfák hegyéhez, és
amikor tehette, amikor Jeruzsálemben volt, akkor ide tért, és itt tartózkodott
együtt az Atyával, vagy legmeghittebb tanítványi körével. S ha Jézusnak
szüksége volt erre (talán túl erős ez a szó), ha Jézusnak kedve tellett ebben,
ha jónak látta, hogy legyen egy olyan hely, ahol ebben a meghitt közösségben
élheti át az Atyával való egységét, ahol a legbizalmasabb üzeneteket mondhatja
el a tanítványoknak, mennyivel inkább így van ez a mi életünkben. Arra kérlek most, testvérem, hogy gondold végig az életedet: hol találkoztál először igazán Istennel? Hol élted át életedben, hogy Isten egészen közel jött hozzád láthatatlanul, de érezhetően? Amikor talán egy zokogva elmondott imádság közben egyszerre békességed lett, átélted, hogy meghallgatta az Úr az imádságot, és attól a pillanattól kezdve tudtad, hogy meglesz, amit kérsz... Vagy ahol először szólt a szívedhez a Krisztus evangéliuma, a megváltás evangéliuma, amikor a bűnbocsánatot, Isten örök kegyelmét átélhetted... Hol történt ez? Vagy ahol először voltál olyan közösségben, ahol a keresztyén testvériséget, Krisztus lelki családjának a valóságát élted át... Úgy érezted, hogy mindenki, aki itt van, egészen közel áll a szívedhez, valóban egy család vagyunk... Hol voltak ezek az Istennel való különös, nagy találkozások? És ha úgy érzed, testvérem, hogy az élet rohanásában, a mindennapi gondok között, vagy különösen nagy gondok, terhek alatt messze szakadtál Istentől, akkor legalább lélekben, gondolatban zarándokolj el ezekre a helyekre, ahol Isten közelségét ilyen csodálatosan élted át. S
talán néha szükség van arra is, hogy útra keljünk, és fizikailag is
elzarándokoljunk oda, ahol Isten különösen közelről szólított meg bennünket.
Nem azért, mintha Isten nem volna jelen mindenütt, hanem azért, mert mi nem vagyunk jelen mindenütt igazán.
Mint ahogy az iskolában is néha megállapítja a tanár: Fiam, te itt ülsz, de a
gondolataid nagyon messze járnak! Nem vagy itt közöttünk! Valahogy így vagyunk
Istennel, hogy Isten mindenütt jelen van ugyan, de mi nem vagyunk ott, és ezért
nem tudunk vele találkozni. Nagy segítséget jelenthet ilyenkor, ha elvonulunk a
mindennapi gondok, bajok, terhek világából oda, ahol sok-sok, vagy egyetlen
nagy döntő Isten-élmény éreztette velünk, hogy jelen van az Isten. Van
a helyeknek is üzenete. Az Olajfák hegye ilyen különös hely volt Jézus földi
életében. Jó, ha nekünk is van egy-egy ilyen helyünk, ahol az Isten egészen
közelről beszélhet velünk. Ámen.
(Ref.énekeskönyv 359:1) Úr
Jézus, aki felséggel, És
dicsőséggel mentél égbe És
ottan vettél hatalmat, Nagy
birodalmat, teljességbe: Lelkünk
áldja istenséged És
híven téged magasztalunk, Bárha
nem látunk szemünkkel, De
hitünkkel megtapasztalunk. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |