vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar István prédikációi /1./ Szeretni mást jelent... 2000. jan.
16. Imádság: Magasztalunk téged, Urunk, hogy újra együtt lehetünk veled
és egymással, hogy bejutottunk a te templomodba, hogy megtartottál bennünket a
múlt héten, hogy oly sok áldásoddal vettél körül, s hogy hívtál bennünket ma a
veled való találkozásra. Áldunk téged, hogy vágyat támasztottál szívünkben hogy
eljöjjünk, és előtted öntsük ki szívünket, tőled kérjünk vigasztalást, erőt,
bátorítást, eligazítást életünk sok-sok küzdelméhez. Urunk, kérünk, hogy így
légy velünk ebben az órában is, és add meg mindenkinek egyenként közülünk azt,
amire most igazán szükségünk van. Töltsd meg lelkünket a te békességeddel, a te
szereteteddel, és add, hogy úgy mehessünk el a te házadból munkánkra, küldetésünk
betöltésére, hogy újra kedvünk és erőnk legyen ahhoz, amiben oly sokszor
megfáradunk. Várjuk, hogy áldásoddal gyógyíts, erősíts, változtass meg
bennünket. Ámen. Lekció: Fil 2, 1-11 "Ha tehát van vigasztalás Krisztusban, ha van
szeretetből fakadó figyelmeztetés, ha van közösség a Lélekben, ha van irgalom
és könyörület, akkor tegyétek teljessé örömemet azzal, hogy ugyanazt akarjátok,
ugyanaz a szeretet legyen bennetek, egyet akarva ugyanarra törekedjetek Semmit
ne tegyetek önzésből vagy hiú dicsőségvágyból, hanem alázattal különbnek
tartsátok egymást magatoknál. És senki
se a maga hasznát nézze, hanem mindenki a másokét is. Az az indulat legyen
bennetek, ami Krisztus Jézusban is megvolt. Mert ő Isten formájában lévén nem
tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát,
szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és magatartásában is
embernek bizonyult. Megalázta magát és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig. Ezért fel is magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet
adományozta neki, amely minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd
meghajoljon, mennyeieké, földieké és földalattiaké, és minden nyelv vallja,
hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére." Textus: Lukács 6; 27-36 "Nektek azonban, akik
hallgattok engem, ezt mondom: Szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót
azokkal, akik gyűlölnek titeket, áldjátok azokat, akik átkoznak, és
imádkozzatok azokért, akik bántalmaznak titeket. Aki arcul üt, annak tartsd oda
a másik arcodat is, és aki elveszi felsőruhádat, attól alsóruhádat se tagadd
meg. Aki kér tőled, annak adj, és aki elveszi a tiedet, attól ne követeld
vissza. És amint szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is úgy
bánjatok velük. Ha azokat
szeretitek, akik szeretnek titeket, miért érdemeltek jutalmat? Hiszen a bűnösök
is szeretik azokat, akik őket szeretik. És ha azokkal tesztek jót, akik veletek
jót tesznek, miért érdemeltek jutalmat? Hiszen a bűnösök is ugyanezt teszik. És
ha azoknak adtok kölcsönt, akiktől remélitek, hogy visszakapjátok, miért
érdemeltek jutalmat? Bűnösök is adnak kölcsön bűnösöknek, hogy visszakapják
azt, ami jár nekik. Ti azonban szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót, és
adjatok kölcsön, semmit sem várva érte: nagy lesz akkor a jutalmatok, mert ő
jóságos a hálátlanok és gonoszok iránt. Legyetek irgalmasok, amint Atyátok is
irgalmas. " Jézusnak
ezeket a szavait följegyezte Máté is, leírta Lukács is. Érdekes összevetni a
két evangéliumi tudósítást. Máté zsidóknak ír, a honfitársainak, akik ismerték
az események helyszínét, sokszor a szereplőit is, és benne éltek azokban a
szokásokban, amelyekre Jézus a tanításaiban utal. Lukács görögöknek, illetve
görögül beszélő mindenféle népből való keresztyéneknek ír, akik nem ismerik a
bibliai események helyszíneit, nem ismerik személyesen a szereplőit, és nem
ismerik a zsidó szokásokat. Ezért vagy magyaráznia kell ezeket, vagy pedig
egyszerűen lefordítja Jézus szavait arra a nyelvre, amelyet mindenki ért.
Máténál azt olvassuk, hogy Jézus egy hegyen tartja a beszédét, Lukács csak
annyit ír, hogy egy sík területen. A régi Bibliánkban kétféle címszó állt ezek
fölött a részek fölött. Máténál az, hogy Hegyi beszéd, Lukácsnál hogy Mezei
prédikáció. De a tartalomból nyilvánvaló, hogy ugyanarról van szó. Ez a
bizonyos síkság, amire Lukács utal, egy lankás hegyoldal, amely a Genezáreti
tóra fut le. A Hegyi beszédnek a színterét ma is mutogatják a turistáknak
Izraelben. Ezen a lankás-lejtős hegyoldalon foglalt helyet a sokaság, Jézus
pedig ennek a legmagasabb pontján ült le, körülötte a tanítványok. Mindenki
látta, hallotta őt, így tanította őket. A zsidó olvasók - Máté evangéliumának
olvasói - részben ott lehettek a Hegyi beszéd alkalmán, és pontosan tudták,
hogy hol történt ez. Mások is körülbelül tudták, hogy Galileában hol van erre
alkalmas hely. Akiknek Lukács ír, azok
számára teljesen érdektelen, hogy egy ismeretlen országban Jézus éppen hol
tartotta ezt a beszédét. Jellemző, hogy Máté
részletesen leírja Jézus törvénymagyarázatát.
"Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: ne ölj. Én pedig azt
mondom néktek... Hallottátok, hogy megmondatott: ne légy házasságtörő. Én pedig
azt mondom néktek... " és Jézus finomítja, lényegre törően radikalizálja
ezeket a parancsolatokat. Lukács ezt az egészet kihagyja, mert az ő olvasói nem
hallották, hogy mi mondatott meg a régieknek; a pogányokból lett keresztyének
nem ismerték Mózes törvényeit, erre tehát teljesen fölösleges hivatkozni. Az
is érdekes, hogy Máténál úgy olvassuk, hogy aki arcul üt téged jobbfelől, tartsd
oda annak a bal orcádat is. Gondolkodott-e valaki azon, hogy merről szokta az
ember a pofont kapni? Az emberek nagy része jobbkezes, és ezért a szemben álló
embert bal felől pofozza meg. "Aki arcul üt téged jobb felől..."-
mondja Máté, és utal egy olyan szokásra, hogy akit végképp megvetettek,
semminek állítottak, akit mindenestől meg akartak gyalázni, azt visszakézből,
jobb felől ütötték arcul. Ez volt a szokás Jézus korában a zsidók között.
Másutt a megvetést talán más módon fejezték ki, ezt a visszakézből való pofont
nem ismerték a pogányokból lett keresztyének, és ezért fölösleges lett volna rá
utalni. Lukács tehát annyit ír, hogy ha kapsz egy pofont az egyik orcádra,
tartsd oda a másikat is. Vagy
például Máténál azt olvassuk, hogy aki elkéri az alsóruhádat, annak add oda a
felsőt is. Tudniillik arról van szó, hogy ha valaki az adósságát nem tudta
megfizetni, akkor a hitelező zálogba vehette az illetőnek a ruháját. A
felsőruhát csak estig, mert a felsőruha egyúttal takarója is volt a szegénynek
éjszaka. Azt este vissza kellett adni. Igazában elzálogosítani csak az
alsóruhát lehetett. Tehát Máté nagyon híven idézi Jézus szavait: "Ha
valaki az alsóruhádat zálogba kéri, add oda neki a felsőt is". Lukács
görögöknek ír, ahol másfajta öltözködési szokások voltak, és ahol kézenfekvőnek
látszott, hogy először a felsőruhát kérik el az embertől: "Add oda neki az
alsót is!". Világos
tehát, hogy Lukács már alkalmazza Jézus szavait (amelyeket a maguk
eredetiségében Máté őrzött meg), lefordítja ezeket Lukács az ő olvasói: a
görögül beszélő, mindenféle népből való pogánykeresztyének számára. Mert meg
van arról győződve, hogy Jézus nemcsak bizonyos zsidó szokásokról beszélt a
Hegyi beszédben, hanem egy olyan újfajta emberi életvitelt, egy olyan újfajta
viszonyulást Istenhez és a másik emberhez, egy olyan új rendet vázolt föl, ami
nem csak Izrael népének szól, hanem mindenkinek. Ez Isten üzenete az
emberiséghez, s hogy ezt mindenki magára érthesse, ezért Lukács általánosít.
Általánosít, de ez nem azt jelenti, hogy ahogy Lukács leírja, azt betű szerint
kell mindenkinek megcselekednie. A Biblia igéjét "betűrágó" módon
értelmezve nagyon sok esetben abszurd eredményekhez jutunk. Még
egy párhuzamot idézek a Hegyi beszédből. Jézus azt mondja: "Ha
megbotránkoztat téged a szemed, vájd ki azt, jobb neked fél szemmel bemenni az
üdvösségre, mint két szemmel a gyehennára". Biztos vagyok benne, hogy
Jézus valamennyi tanítványát megbotránkoztatta a szeme (mert nincs olyan ember,
akinek a látott dolgok ne jelentenének újra meg újra kísértést), és Jézus
egyetlenegy tanítványát nem késztette arra, hogy vájja ki a szemét. Nem szó
szerint értette ezt Jézus, hanem így: tekintsd úgy a szemedet, mintha nem
volna, mintha nem láttad volna. Itt
is erről van szó. Amikor azt mondja Jézus, hogy tartsd oda a másik arcodat is,
akkor nem azt akarja mondani, hogy az ember kihívó módon szinte provokálja a
verést, addig, amíg össze nem esik, hanem arról van szó, hogy ne viszonozza a
rosszat rosszal. Éreztesse a másik emberrel, hogy ő másképp gondolkodik, más
törvények szerint él. Nem arról van szó, hogy ha az utcán valaki elkéri tőlünk
a ruhánkat, akkor vetkőzzünk mezítelenre, adjuk oda mindenünket, hanem arról,
hogy ha valaki szükségben van, és mi tudunk rajta segíteni, akkor ne tagadjuk
meg tőle a segítséget. Bárki legyen az: barát, ellenség vagy idegen, ne
tagadjuk meg tőle a segítséget. Nem arról van szó, hogy ha a kéregetők jönnek
hozzánk, akkor minden esetben adjunk. (Ismerjük ezeknek az embereknek a
szokását: ha azt látják, hogy minden esetben eleget tesznek a kérésüknek, akkor
egyre sűrűbben jönnek, végül már bejelentik az igényüket, hogy mit adjunk
nekik, és ezeken az embereken ezekkel az alkalmi alamizsnákkal igazából nem
segítünk. Most nemrég hallottam, hogy egy köztiszteletben álló orvos a városban
megszánta az egyik kéregetőt és adott neki rendesen. Rövid időn belül megjelent
a következő kéregető, először másodmagával, aztán négyen, estére már tizenhatan
voltak, akik aznap megkeresték. Ezt egy hétig tudta csinálni, s utána az
egészet le kellett állítani.) Ebben
a tekintetben számomra nagyon sokat jelent, hogy Jézusról egyetlen esetben nem
olvassuk, hogy komolyabb összeget adott volna a koldusoknak. Hanem azt
olvassuk, hogy meggyógyította a vak Bartimeust és a leprásokat. Azt olvassuk,
hogy amikor Péter és János fölment a jeruzsálemi templomba, és ott az
Ékes-kapunál ült egy koldus, egy béna ember, akkor Péter ránézett, és ezt
mondta: "Emeld föl a tekintetedet, nézz a szemünkbe!". Így soha nem
közeledtek hozzá, mindig másfele néztek az emberek, és valószínűleg úgy dobtak
a perselyébe, személytelenül; Péter pedig azt mondja: "Nézz ránk! És most,
hogy ember az emberrel találkozik, most hadd mondjam neked, hogy nincs aranyunk
és ezüstünk. Nekünk nincs arra pénzünk, hogy téged rendszeresen támogassunk
anyagilag, de amim van, abból adok neked. A názáreti Jézus nevében mondom: kelj
föl és járj!" S megfogja a kezét, fölemeli, és Krisztus csodát tesz
általa. Úgy érzem, hogy valami ilyesmit csinálunk, amikor a szenvedélybeteg
testvéreinkkel foglalkozunk a kékkeresztes bibliaóráinkon. Nem pénzt adunk
nekik, hogy a legközelebbi kocsmában elköltsék - mert ez nem segítség -, hanem
megpróbáljuk őket talpraállítani. Az Úristen nagyon sokakat talpra állított már
ebben a szolgálatunkban. Tehát
nem a betű az érdekes, hanem amit Jézus mondani akar ezekkel a példákkal,
képekkel. Mit akar mondani? Azt, hogy válogatás nélkül minden embert
szeressünk, mindenkin könyörüljünk, mindenkihez legyünk jóindulatúak,
mindenkivel jót akarjunk tenni, függetlenül attól, hogy az illető egyébként
szimpatikus - nem szimpatikus, hozzánk tartozik - nem tartozik hozzánk, bárki
legyen az. Hogy mennyire erről van szó, azt a felolvasott igeszakasz második
fele világosan mutatja: a bűnösök, a vámszedők, az elvetemült emberek is
segítik egymást! Nem ismeretlen ebben a világban az egyházon kívül sem, hogy
emberek segítik egymást, jót tesznek egymásnak és kölcsön adnak (lehetőleg úgy
hogy kamatostul kapják vissza), erre senkit nem kell buzdítani. Hanem azt
mondja Jézus, hogy a te szereteted, irgalmasságod, jóakaratod ne érjen véget a
családnál. Az természetes, hogy a gyerekeiden könyörülsz, hogy nekik mindent
megadsz. Ez megy magától. De ne álljon meg a családnál a jótékonykodásod, a
szereteted, megértésed, könyörületed, hanem bővüljön ki a kör! S ne álljon meg
a barátok, ismerősök körénél, akik hasonlóan jóindulatúak velünk szemben,
akiktől nagy valószínűséggel vissza fogjuk kapni azt, amit nekik adtunk. Ne
álljon meg a jóindulatunk, a szeretetünk a hitsorsosaink körének határánál,
hogy segítem a reformátusokat, de a más vallásúak nem rám tartoznak, vagy a
nemzet határánál: segítem a magyarokat, de más nemzetek fiai nem rám tartoznak!
Sehol
nem állhat meg a szeretet parancsának az érvényessége. Nincs határ! - ezt
akarja mondani Jézus. Tekints minden embert válogatás nélkül testvérednek,
akárhogy viszonyul hozzád, akár ismerős, akár nem ismerős, akár jóindulatú
veled szemben, akár rosszindulatú, te minden emberhez légy jóságos, megértő,
irgalmas, szánd meg, és segíts rajta! Mégpedig azon az emberen, aki jelentkezik
nálad, akinek a nyomorúsága ott van előtted, és akin tudsz segíteni. Könnyű
elvileg szeretni azokat, akik nagyon távol laknak tőlünk; szánni az elemi
csapások áldozatait, több ezer kilométerre tőlünk, vagy azoknak az
erőszakosságoknak az áldozataival, amelyekről a rádió, tévé hírei beszámolnak,
könnyű együttérezni. De itt van a szomszédod, itt van a testvéred, a rokonod, a
munkatársad, itt van valaki, aki jelentkezik nálad, kopogtat a maga
nyomorúságával, és te tudnál segíteni, módodban áll. Mert valamikor ezt nem
tudjuk megtenni: aranyunk és ezüstünk nincs. De amit tehetsz, tedd meg! - ezt
mondja Jézus. Éreztesd vele, hogy szereted. Akkor is, ha ő ellenségnek számít a
megszokott címkék szerint. Hogy
miért? Két dolgot mond Jézus. Az egyik: mert így cselekszik veletek a ti
mennyei Atyátok, s a másik: ennek lesz jutalma. Így
cselekszik veletek a ti mennyei Atyátok. Érdekes, hogy Máténál ezt így
olvassuk: "Legyetek tökéletesek, mint ahogy a ti mennyei Atyátok is
tökéletes!" Vagyis: tartsátok meg a szövetség rendjében, Isten népének a
rendjében a ti kötelezettségeteket, mert Isten megtartja a maga szövetségi
hűségét. Ezeket a fogalmakat a pogánykeresztyének nem tudták alkalmazni. Ők nem
éreztékl, hogy egy személyes Istennel vannak szövetségben, ahogy Izrael népe
volt. Ezért itt Lukács megint lefordítja Jézus mondását a világ nyelvére, és
azt mondja: legyetek irgalmasok, miként a ti mennyei Atyátok is irgalmas. Azt
hiszem, ehhez nem kell már magyarázat: mi, akik tudjuk, hogy Isten hozzánk irgalmas,
ugyanezt az irgalmasságot kell, hogy továbbadjuk. Nem élhetünk kétféle törvény
szerint, hogy Isten részéről természetesnek tartjuk, hogy ő megbocsásson,
megértsen, irgalmas legyen, újra- meg újrakezdje velünk a maga dolgát, miközben
mi nem bocsátunk meg, nem értjük meg a másik embert, nem vagyunk hajlandók
újrakezdeni. Ezt nem lehet kétféleképpen csinálni. Erről szól az adós szolga
példázata, azt hiszem, szinte mindenki ismeri. Akinek a király elengedte az
adósságát, az engedje el a szolgatársa adósságát is. Mert ha nem engedi el a
szolgatársáét, akkor a király is számon fogja tartani az övét. Az
irgalmasságot Isten kezdi, de azt szeretné, ha ez általunk továbbáradna,
továbbgyűrűzne: "Legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai!"- mondja
Máté, "Legyetek a magasságbeli Istennek fiai!"- mondja Lukács, annak
az Istennek legyetek a gyermekei, aki hozzátok feltétel nélkül irgalmas. Mert
Isten csakugyan minden embert egyformán szeret, és mindenkit gyermekének tart,
mert Isten felhozza napját jókra - rosszakra, esőt ád igazaknak és hamisaknak
földjére, s ahogy most is hallottuk az igéből: Isten jóságos a hálátlanok és
gonoszok iránt is. Nem örökké. Az örök életben nyilván nem fogadtatnak be ezek,
de e földi életben Isten végtelen szeretettel hajol le azokhoz is, akik őt
egyáltalán nem szeretik, nem ismerik vagy éppen gyűlölik. Isten azokról is
gondoskodik atyai jóságában, hátha egyszer rájönnek arra, hogy kinek köszönhetnek minden jót az
életükben, és hogy jobb dolog Isten gyermekeként élni e világban, mint árva sorsüldözöttként,
akinek senkije sincs. Igen,
Isten válogatás nélkül minden embergyermekéről gondoskodik, Isten irgalmas
hozzánk. Krisztus az egész világ bűneiért halt meg, minden ember bűneiért. Ha
mi az ő gyermekei vagyunk, akkor ezt a szeretetet élvezzük, és ezt kell
továbbadnunk. Isten rajtunk keresztül akarja megmutatni ennek a világnak, hogy
ő kicsoda. Isten irgalmassága kell, hogy áradjon rajtunk keresztül is ebbe a
világba. Erre választotta ki az övéit, hogy így adjunk esélyt másoknak, akik
nem ismerik még az Istent, hogy ismerjék meg ezt a másfajta világot, másfajta
életet, gondolkodásmódot, viselkedésmódot - rajtunk keresztül. Nem fogják
megismerni az Istent, ha mi nem így viselkedünk. A hitetlen emberek bibliája a
hívők élete, mert nem olvassák a Bibliát.
Kit ismernek meg rajtunk keresztül? Ezt a kérdést tegyük fel magunknak,
és válaszoljunk rá őszintén! A
másik felelet arra a kérdésre, hogy miért legyünk ilyenek, így hangzik a
felolvasott igében: ennek van jutalma. S ebben a jutalomban benne van az, hogy
így lesz békességünk. Ha valakire haragszunk, akkor a lelkünk háborog. Ha
valakinek nem tudunk megbocsátani, akkor állandó szorongás van bennünk, valami
feszíti a szívünket, és újra meg újra bosszúvágy tör fel bennünk, amit aztán
talán leküzdünk. De mindaddig, amíg szívből nem tudunk megbocsátani, addig
gombóc van a torkunkban és nagy súly a szívünkön, és Jézus azt akarja, hogy ez
ne legyen. Aki meg tud bocsátani szívből, és a rosszat nem akarja rosszal
viszonozni, hanem megszánja azt a nyomorult embert, aki nem tudja, hogy mit
cselekszik, amikor bánt, annak lesz békessége. Aki kipróbálta, tudja ezt.
Teljes meggyőződéssel vallom testvéreim, hogy amíg bárkire haragszom, addig
nincs a lelkemnek igazi békessége, addig nem tudok igazán tiszta szívből
imádkozni, és prédikálni sem. Ahhoz, hogy felszabaduljon a lelkem, ahhoz meg
kell bocsátani, és meg kell értenem a másik embert. Ez az első jutalom: a lélek
békessége. S aztán talán, nem törvényszerűen, az, hogy az ellenségből barát
lesz. Ennél nagyobb győzelem a világon nincsen. Nem az a győzelem, hogy valakit
magam alá gyűrök, mert lehet, hogy holnap megfordul a kocka, vagy valaki más
fog engem maga alá gyűrni. Az a győzelem, hogyha az ellenségből barátot tudtam
csinálni, mert nem viszonoztam rosszat rosszal. A végső jutalom nyilván az,
hogy Isten ezt számon tartja, és az örök életben jutalmazza meg. Befejezésül egy fölfedezésemet szeretném
elmondani, amelyre most a napokban jutottam e szolgálatra készülve. Az ellenség
szeretetét, ahogy mondani szokták (bár itt nem kifejezetten az ellenségről van
szó, hanem arról, hogy válogatás nélkül minden ember iránt jóhiszeműek,
jóindulatúak, megértők legyünk), ezt végcélnak, a hívő élet legmagasabb fokának
szokták tartani. Általában úgy szoktak beszélni róla még az egyházon belül is,
hogy igen, ez volna az igazi, de ettől még nagyon messze vagyunk. Most legyen
elég az, hogy templomba járok, elkezdtem olvasni a Bibliát. Majd talán egyszer
eljutok oda, hogy szeretni tudok mindenkit, még az ellenségemet is. Nos, az én
fölfedezésem az, hogy Jézus ezt a működése kezdetén, mondhatnám: annak első
szakaszában mondja, s ha figyeltétek a Biblia szavait, így olvastuk:
"Mondom nektek, akik most
hallgattok engem: szeressétek ellenségeiteket!" Ez nem a végcél! Ez nem a
hívő élet netovábbja, csúcsa, amelyre talán néhány ember az élete végén majd
eljut, hanem ez az út a cél felé. Ez az, amit Jézus azoknak, akik ott körülötte
vannak, a kezdő tanítványoknak meg az érdeklődő sokaságnak mond. Ha azt
akarjátok, hogy valami lényeges, jó változás történjen az életetekben, akkor
ezt kezdjétek el! Vagyis
mit? Hogy magatokért bosszút ne álljatok, hogy ne forrjon bennetek a harag,
hanem szánjátok meg azt az embert, aki rosszul bánik veletek, nem tudja a
szerencsétlen, hogy mit tesz; hogy jót tegyetek azokkal, akik gyűlölnek
titeket! Van valaki, aki gyűlöl téged, rosszindulatú veled szemben? Próbáld
meg, hogy te jót teszel vele, megajándékozod, meglátogatod, jó szóval közeledsz
hozzá, hogy segítesz az életében valamit megoldani. Próbáld meg! Áldást mondj
arra, aki átkot mond rád! Jót kívánj annak, aki neked rosszat kíván! Próbáld
meg! És imádkozz azért, aki bántalmaz téged! Talán
itt lehet az egészet elkezdeni. Mielőtt elindulnék ahhoz, akivel nem szeretnék
találkozni szívem szerint, akinek kerülöm a társaságát, a tekintetét, elkezdek
imádkozni – érte. Nem ellene, nem azért, hogy "Uram, én nem teszek semmit,
de te büntesd meg! Zúdítsd a nyakába azt, amit ő zúdított az én nyakamba!"
Nem, nem erre az imádságra bátorít Jézus. Hanem "Uram, bocsáss meg neki!
Nem tudja, hogy mennyi fájdalmat okozott nekem. Bocsáss meg neki!" Az az imádság, amit
elkezdünk mondani másokért, átformálja az iránta való viszonyunkat,
ellenérzésünket jóindulattá. S akkor talán föl tudunk kelni, és mondunk neki
valami jót, teszünk vele valami jót; elkezdődik az a gyógyító folyamat rajtunk
keresztül is, amit Jézus indított el ezen a világon. Akkor fogjuk érezni, hogy
mennyire igaza van Jézusnak, mert ennek van jutalma a mi életünkben, az ő
életében, az egész világ életében. "Legyetek
irgalmasok, miként a ti mennyei Atyátok is irgalmas. "Ámen. (Ref. énekeskönyv 234. 3.) Ó,
szeretet, áraszd ránk meleged, Hadd
kóstoljuk édességedet! Tiszta
szívből mindenkit hadd szeressünk, Egyességben
és békében éljünk. Könyörüljél! Imádság: Urunk, te tudod, bennünk is hányszor fogalmazódott
meg ez a gondolat, hogy szép dolgok ezek, de én még messze vagyok tőle. S te
most megkérdezel bennünket, hogy mikor akarjuk ezt elkezdeni? Lesz-e életünkben
olyan nap, amikor úgy érezzük, hogy erre megértünk? Te azt akarod, hogy ma
kezdjük el. Csak veled tudjuk, nélküled nem! Éreztesd meg velünk
könyörületedet, irgalmasságodat, minden bűnünket eltörlő szeretetedet; azt a
tökéletes megértést, amellyel ember nem rendelkezik ezen a földön! Könyörgünk,
Urunk, hogy áraszd ki ránk a te szeretetedet, hogy mi is megtanuljunk szeretni!
Szeretnénk elkezdeni ma, vagy ma újra, hogy megértéssel, szánalommal,
irgalommal forduljunk azokhoz, akik sok fájdalmat okoznak, akik nem értenek meg
bennünket, nem is akarnak, akik oly sok rosszat tettek velünk; szeretnénk mi
másképp viszonyulni hozzájuk. Légy segítségül, tölts el bennünket Lelkeddel,
adj jó tanácsokat, adj bölcsességet, világosságot, mikor mit kell mondanunk,
tennünk, és töröld el szívünkből a gyűlöletet, a bosszúvágyat, a haragot;
oldozz fel bennünket a te békességeddel igazi szeretetre! Ámen. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |