Kedves
Testvéreim!
A szociológusok beszámolói szerint
Európa számos országában fogy
a lakosság. Az idősek száma, pedig egyre nő
a fiatalokhoz képest. Elöregedőben van a társadalom.
Ennek sok veszélyét halhattuk elégszer:
Ki termeli meg a nyugdíjak fedezetét? Hogy
bírja majd ezt az egészségügy?
Ki fog dolgozni, fenntartani az államszervezetet,
a szolgáltatásokat? Az egyház életében
is sok problémát okoz ez a tendencia. Itt
is sok a kérdőjel. Nem könnyű kérdések
ezek. A legalapvetőbb kérdés azonban eddig
el sem hangzott: Mi ennek az oka? A szociológusok
számos okot szoktak felhozni erre, 2-t megemlítek:
Egyik az, hogy örvendetesen megnőtt az átlagéletkor.
Tovább élnek az emberek. A másik ok
szomorúbb: kevés gyermek születik.
Vannak családok,
ahol egy gyermek sincs, van, ahol csak egy. Gondoljunk bele:
a családonkénti két gyermek csak a
szint fenntartásra lenne elég. Az is csak
akkor, ha mindenki vállal kettőt és mindenkinek
meg is születnek és felnőnek ezek a gyermekei.
Pedig az élet minősége az átlagot tekintve
nem rossz kontinensünkön. Nehezebb ma gyermeket
nevelni, mint régen? Rosszabb a helyzet ma, mint
annak idején? Szerintem nem. Mégis ma az emberek
nem mernek, és nem akarnak gyermeket vállalni.
Félnek a napi gondoktól. Ennél jobban
már csak a holnaptól, a jövőtől tartanak.
Kilátástalanság, borúlátás
a jellemző ma sokakra. Néha még keresztyén
családokban is előfordul ez a szkeptikus szemlélet.
De azért láthatóan itt nagyobb a bizakodás.
Talán ők bátrabbak az átlagnál?
Nem!
Másról van szó!
Az
Egyiptomban egyre inkább elnyomás alá
kerülő zsidó nép sokasodott. Pedig kimerülésig
dolgoztatták őket, kényszermunkát végeztettek
velük, verték őket. Rossz körülmények
között éltek. Szegényes ellátásban
részesültek. Nap, mint nap veszélyben
volt az életük, különösen a fiúgyermekeké.
Gondoljunk Mózes történetére. Vagyis
nem volt könnyű az életük. És mégis
gyarapodtak. Többen lettek, mint az egyiptomiak. Akik
ezért félni kezdtek a zsidóktól.
Pedig ők voltak otthon, ők voltak az erősebbek, mégis
féltek. Ki akarták irtani őket, de legalábbis
beolvasztani maguk közé. Izrálel népe
azonban minden ilyen irányú kísérlet
ellenére megsokasodott. Hogy
lehet ez? Ki vigyázott rájuk? Talán
ők nem féltek a nehézségektől, a holnap
kihívásaitól? Izráel népe,
Isten népe. Ő pedig, figyel népe sorsára.
Isten az, aki megszaporította Izráel házát.
- olvashatjuk a 21. versben. Ez azonban nem különleges
csodaként történik. Tehát nem
potyognak gyerekek az égből, a földből sem nőnek
ki gomba módra. Hanem pontosan úgy születnek,
mint ma. Isten nem tett ilyen jellegű csodát. Azonban
mégis az ő szeretetének eredménye mindez.
Annak a munkának a hatása, amit a benne hívők
lelkében és a szívében végzett
el. Hitet, reménységet, erőt, támaszt,
jelentett népe számára ez a kegyelmes
szeretet. A sok baj, veszedelem az Istennel való
szövetségen belül éri a hívőt.
Az Istennel való közössége körül
veszi őt, mint egy burok, mint egy vár. Dávid
király számtalanszor került nehéz
helyzetbe élete során, mégis erős várnak,
biztos menedéknek nevezi Istent. A hívő számára
van menedék a nyomorúság idején.
Van kihez menekülnie, Isten biztos menedék,
nem bizonytalan. Nem helyes tehát így gondolkozni
baj esetén: Lehet, hogy sok helyzetben megsegített,
de ez talán még az ő képességeit
is meghaladja. Ez nevetséges lenne, hiszen övé
minden hatalom, ő teremtette a világot, minden benne
hívő, biztonságban van az ő kezében.
Persze ott is érhet minket veszedelem, akár
halálos veszedelem is. De végzetes baj nem
történhet velünk. Pál
apostol kivégzése előtt ezt írta a
filippi gyülekezetnek: Ha kivégeznek engem,
jól járok. Megszabadulok mindattól,
ami itt rossz, és kiteljesedik mindaz, ami már
jó a Krisztussal való közösségben.
Még közelebb visz hozzá a halálom.
Mi ebben a rossz? Ez
a bizonyosság és békesség tanítja
meg Isten gyermekeit másként fogadni a bajt,
az ijesztést, a veszedelmet, a szenvedést.
Azért másként, mert Isten szövetségén
belül más mindennek a súlya. Számíthat
a hatalmas szövetségesére a hívő
ember. A
27 zsoltárban olvashatjuk: „Ha rám törnek
is a gonoszok, szorongató ellenségeim, hogy
marcangoljanak engem, majd megbotlanak és elesnek.”
Éppen kétségbeejtő a helyzet, de
van reménység, mert Isten velem van. Valami
biztosan történni fog, mégpedig az, amit
a szabadító Isten akar. És az nekem
jó. Ez a bizonyosság ad tartást a hívőnek
a bajok között. Nem vagyok egyedül, Isten
vigyáz rám. Nem vagyok kiszolgáltatva
idegen erőknek, emberi indulatoknak, még a saját
hibáimnak sem, mert Isten tudta nélkül
semmi sem történhet velem. Isten, pedig megbízható
szövetséges, biztos menedék. Ő a legfőbb
reménységünk. Persze
ennek ellenére a hívő ember is félhet.
Dávid
egyértelműen beszél erről: „Ha félek
is, benned bízom”- mondja. A hívőnek
is van idegrendszere, ő is úgy reagál az ingerekre,
mint más. Azonban a folytatásnál ott
van az a „de”. „De Istenben bízom.” Nem magára
tekint, hogy milyen gyenge; sem a ellenség erejére,
hanem a hatalmas Istenre. Úgy fél, hogy közben
bízik Istenben. Tudja, hogy védve van. Számos
ilyen helyzetről olvashatunk a Bibliában. Gondoljunk
csak annak a gyógyíthatatlan beteg fiú
apjának a példájára. Aki félve
áll Jézus elé, szívében
hitharc dúl. (Mk9) Akar-e, tud-e segíteni
Jézus? Tanítványai nem tudtak segíteni…
De
aztán csak hozzá fordul segítségért.
Mire Jézus: minden lehetséges, de hiszed-e,
hogy megtehetem? Rajta áll, vagy bukik tehát
az ügy. Hiszek Uram, segíts hitetlenségemen.
– mondja. Becsületes beszéd ez. Aki hisz, abban
ott rágódik a hitetlenség férge
is. Amely erőtlenné akarja őt tenni. Hit és
hitetlenség együtt. Az arány folyamatosan
változik. Az a fontos, hogy hitünk egyre jobban
erősödjön. Ha bízunk Istenben, akkor ez
már önmagában elég arra, hogy
kételyünk, hitetlenségünk elgyengüljön.
Ne a hitetlenség ellen harcoljunk, hanem Istenbe
vetett bizalmunkat erősítsük. S a többi
megy magától. Nem az a hős, aki nem fél,
hanem az, aki félve is helytáll. Talán
ismeritek az anekdotát: Egy hadvezér különösen
is híres volt a bátorságáról
és a talpraesettségéről. Egyik sorsdöntő
csata előtt a tisztiszolgájának feltűnt, hogy
parancsnoka milyen fehér, milyen ideges. Úgy
látta a keze is remeg. Csodálkozva kérdezte:
Csak nem fél tábornok úr? Mire a tábornok
ezt válaszolta: Ha maga így félne,
már régen elszaladt volna. Isten gyermeke
hűséges marad Urához, bízik benn, nem
fut el. Lehet, hogy Isten megengedi, hogy támadás
érje, hogy szidalmazzák Isten nevéért,
netán ő maga vétkezik, de akkor is Istenhez
fordul. És felkel, és tovább megy…
Bízik
Istenében. Olykor az is megtörténik,
hogy nem fél, pedig lenne oka a félelemre.
Istenben bízom, ember mit árthat nekem? Bizonytalan
a jövő, mégsem aggodalmaskodik. Nem forgolódik
félálomban, törve a fejét: most
mi lesz? Mit csináljak, mit ne csináljak?
Ha teszem, az mivel jár. Hanem Istenre bízza
magát, hozzá kiált szabadításért.
Néha még az is megtörténik, hogy
a megoldatlan helyzet közepén hálát
tud adni az ember a megoldásér, szabadításért.
Előre dicsőíti Istent. A hívő ember komolyan
veszi azt, amit Isten magáról mondott. Vagyis:
féli az Istent. Tisztelem, dicsőítem Istent,
mert elhiszem, amit magáról mondott. Bízom
benne, és igyekszem akarata szerint élni.
Ez az igazi istenfélelem. Láttuk:
Isten népeként Jákób leszármazottait
nem kerülték el a nehézségek.
Félni biztosan ők is féltek, hiszen alig mertek
neki kezdeni a kivonulásnak. De bíztak Istenben,
hozzá fordultak segítségért.
És ő megvédte őket. Ez a titok nyitja. Így
tettek a zsidók, a bábák akkor, ott
Egyiptomban és Isten megáldotta őket. Tegyünk
mi is így. Hadd gyarapodjon családunk, növekedjen
lelki családunk a gyülekezet. Hadd legyen rajtunk
Isten áldása.
Ámen.
|