vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar István prédikációi /2./ Krisztus, a zárókő 2000. jan.
23. Imádság:
Magasztalunk téged, Urunk, aki fölöttünk vagy mint atyánk,
teremtőnk, gondviselőnk, aki eljöttél közénk, testvérünkül születtél
Krisztusban, hogy megválts minket e veszendő világból, a kárhozattól, és aki
lelked által kész vagy bennünk lakozni, ha befogadunk téged. Áldunk téged,
Urunk, a veled való közösségért. Köszönjük, ha ebből valamit átélhettünk a múlt
héten, hogy velünk voltál, hogy segítettél, gyógyítottál, vigasztaltál, utat
mutattál, hogy intettél, és a jóra tanítottál, hogy megbizonyosítottál
bennünket üdvösségünk felől, és hogy megbocsátottál. Áldott légy Urunk
különösen is az imahét alkalmaiért, amikor benned hivő, téged egy kicsit
másképp tisztelő testvéreinkkel együtt állhattunk meg színed előtt, együtt
vehettük igédet, lelki ajándékaidat, együtt vallhattuk meg hitünket, és együtt
erősödhettünk meg közös küldetésünkben. Áldunk Urunk mindazért, amit ezen a
héten cselekedtél velünk itt Szolnokon, és szerte a világon. Áldunk, hogy az
vagy, akinek mondtad magad földi életedben, feltámadásod után, akinek
megismertek téged az apostolok, hitvalló őseink, és nemzedékről nemzedékre a te
néped, mi is. Te vagy az Isten fölkentje, te vagy az Isten igéje közöttünk, te
vagy a világ megváltója, te vagy a mennyek országának királya. Te vagy, akire
szükségünk van, akivel új életet kezdhetünk mindnyájan. Kérünk, hogy nyújtsd
felénk kezedet ezen az istentiszteleten is. Ámen. Lekció: Kol. 1: 15-20 Ő a láthatatlan Isten képe, a
teremtmények között az elsőszülött. Mert benne teremtetett minden a mennyen és
a földön: A láthatók és a láthatatlanok, akár királyi székek, akár uralmak,
akár fejedelemségek, akár hatalmasságok. Minden általa és érte teremtetett. Ő
előbb volt mindennél, és minden őbenne állt fenn. Ő a feje a testnek, az
egyháznak, ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy minden tekintetben
ő legyen az első. Mert tetszett az egész teljességnek hogy benne lakjék, és
hogy általa békéltessen meg önmagával mindent, a földieket és a mennyeieket
úgy, hogy békességet szerzett a keresztfán kiontott vére által.
Textus: Ef: 1: 9-10 Tudtunkra adta akaratának titokzatos
tervét, miszerint jóságos tetszésével eleve elhatározta, hogy amikor az
üdvösség rendjében elérkezik az idők teljessége, Krisztusban, mint főben
foglaljon egybe mindent, ami a mennyben és a földön van. A
mai nappal zárul az egyetemes imahét. Az imahét alapigéjét ebben az évben azok
az egyházak állították össze, amelyek Krisztus születésének helye körül
alakultak, Palesztinában, Szíriában, Libanonban. A közel-keleti testvérek által
Jézus születésének 2000. évfordulójára választott ige az Efézusi levél első
részének néhány verse. Ebből most azt a két verset emeltük ki, amelyek -
nézetem szerint - az egész hét mondanivalóját összefoglalják. Ennek alapján
szeretnék én is összefoglalót adni keresztyén hitünkről. Szeretném, ha most
együtt csodálkoznánk rá erre a fontos üzenetre. Hogy
ezt az üzenetet igazán értsük, induljunk ki abból, hogy amióta ember él a
földön, évezredek óta vannak vissza-visszatérő, mondhatnánk
"örökzöld" kérdések Istennel, vallással, egyházzal kapcsolatban. 1. Az
első kérdéskör mindjárt az, hogy ha van Isten, akkor milyen ez az Isten? Mert sok mindent mondanak róla, hogy jóságos,
hogy mindenkit szeret; de honnan tudjuk ezt? Van erre valami kézzelfogható
bizonyítékunk? Vagy csak szeretnénk, ha volna egy ilyen ura a világnak, mivel
ez az embervilág nem ilyen, nem szeretetben, nem igazságos rendben, nem
testvéri közösségben élünk együtt. Mióta ember él a földön, azóta háborúk,
viszályok, ellenségeskedések, igazságtalanságok, az erősek uralkodása a gyengék
felett - ezek jellemzik az emberi történelmet. Szeretnénk, ha efölött a zavaros
és gonosz világ fölött tudnánk egy jóságos Istent, aki végül majd jóra fordítja
a világ sorát. Nem ez az emberi vágy ölt képet a különböző istenfogalmakban?
Nem ezeket a vágyakat vetítjük a mennybe, egy elképzelt Istenre? De sokszor
hallottuk ezt a vádat, ezt a szívünkbe markoló kérdést! S talán néha magunk is
föltettük magunknak. 2. Aztán
egy másik kérdéskör, hogy ha van Isten, akkor mit akar velünk? Nyilván azt, hogy jók legyünk. De mit jelent jónak
lenni? Erre egyes vallások úgy felelnek: tartsd meg a törvényeket, légy
becsületes ember; az erkölcsi törvények megtartóit szereti és segíti az Isten.
Mások azt mondják, hogy az az Úr akarata, hogy meditáció, elmélkedés, lelki
elmélyülés útján próbáljunk eljutni hozzá. Próbáljunk felülemelkedni ezen a
látható anyagi világon, ezen az igazságtalan, gonosz világon. Vannak akik azt
mondják, hogy Isten azt akarja, hogy legyünk egyházának hűséges fiai, amit az
egyház előír, azt becsületesen tartsuk meg, és ő akkor biztosan kedvét leli
bennünk. Tehát hogy járjunk az istentiszteletekre, fizessük az egyházi adót, és
amit még a magunk egyháza megkövetel, azt teljesítsük - a különböző egyházak
nem egészen egyforma követelésekkel állanak elő -, akkor az Isten biztosan
kedvét leli bennünk. Ismét mások azt mondják, hogy a Mindenható kegyelmét
értsük meg, azt, hogy ő feltétel nélkül szeret bennünket: hidd, hogy Jézus
Krisztusban meg vagy váltva, és pont. Ha ezt elhiszed, akkor minden rendben
van. Lehetne még tovább sorolni, mit vár tőlünk tulajdonképpen az Isten. A
különböző vallások különböző módon fogalmazzák meg a választ erre a kérdésre,
és az emberek bizonytalanságban maradnak. 3. Aztán
már érintjük e kérdéskörre adott válaszunkban, illetve ennek a kérdéskörnek a
körüljárásában, hogy Isten nevében nagyon sokan sokféleképpen szólnak. Most a
keresztyénségen kívüli világvallásokról nem is szólva, a keresztyénségen belül
is millió felekezet van. Most melyiknek higgyünk? Kinek van igaza? - kérdi a kívülálló istenkereső ember. 4. Aztán
az örök kérdés, hogy ha van Isten, akkor
miért engedi, hogy ilyen legyen ez a
világ? Miért engedi a bűnt megjelenni, eluralkodni? Ha van Isten, akkor mért
nem akadályozza meg, hogy az ember rosszat is tehessen? 5. S
végül az utolsó, örökzöld kérdéskör, hogy mi
van a halál után? Mert az nyilvánvaló, hogy az ember nem tud belenyugodni a
halálába, elmúlásába, de van-e valami biztos tudomása arról, hogy mi van
azután? Vagy itt is csak az van, hogy elképzeljük magunknak, hogy ez a földi
élet folytatódik, kiteljesedik ott, a földi élvezetek ott megsokszorozva
jelennek meg, mint a vulgáris iszlámban? Vagy az következik a halál után, hogy
mérlegre teszik az életünket, és amit elrontottunk ebben a földi életben, azt
jóvá kell tennünk; tehát újra megszületünk e földi világra, hogy jóvátegyük az
előző életünkben elkövetett rossz dolgainkat? (Ezt tanítják a lélekvándorlás, a
reinkarnáció hívei.) Vagy egy másfajta világ van a halál után? Van-e egyáltalán
másfajta világ ezen az általunk ismert anyagi világon túl? S ha van, akkor mi
átléphetünk-e abba? Tudunk-e valami biztosat arról, hogy mi van a halál után? Talán
ebben az öt kérdéskörben összefoglalhatjuk azt a számtalan sok kérdést, ami
különböző megfogalmazásokban évezredek óta nekiszegeznek az Istenben hívő
embereknek: no erre válaszoljatok, ha tudtok!, de halljuk magunkban, a
lelkünkben is, hogyha becsületes, őszinte, kereső emberek vagyunk. Van-e erre
valami megfogható, valami megnyugtató, Istentől adott válasz? A
keresztyénség ezt az Istentől adott választ ismerte föl és vallja meg Jézus
Krisztusban. Valamennyi kérdésre, ami elhangzott, az Isten válasza ez: testet öltött Jézus Krisztusban az ő
szeretete, az ő bölcsessége, az ő életmegoldása. Úgy tekintjük Jézus
Krisztust, mint akiben egybefoglal Isten mindeneket, ahogyan a felolvasott
igében hallottuk: mennyeieket, földieket, láthatókat, láthatatlanokat, mint
akiben értelmet nyer ez az egész emberi történelem, mint aki kulcs a világ
megértéséhez, mint aki egybefogja azokat a külön-külön értelmetlen, pontszerű
üzeneteket, amelyek szétszórtan ott vannak mindenütt a világban, de nem állnak
össze egységgé. Hadd
szemléltessem Jézus szerepét egy olyan példával, amely tulajdonképpen a
Bibliában is megvan, de amelyet igazán később, a történelem során fedeztek föl.
A Bibliában azt olvassuk, hogy Jézus a szegeletkő, és itt általában a sarokkőre
gondolunk. Ez a szegeletkő azonban nemcsak sarokkő lehet, hanem zárókő is egy
boltozat tetején! Ezt fedezte föl az építészet történetében a gótika. Mivel a
mi templomunk is gót stílusú, igaz, nem eredeti gót, hanem neogót, és nem
pontosan úgy épült már föl, mint az igazi, eredeti gót templomok, de azért
érzékelhető ebben a templomban is a gótika titka. Foglalkozzunk
most pár percig a gótikus építészetnek ezzel az új fölfedezésével, titkával,
megoldásával, amit a keresztboltozat jelent a zárókővel. Ennek
a templomnak a váza négy borda, ami külön-külön alapokon nyugszik, aztán
oszlopként emelkedik fölfele, majd ezek az oszlopok meghajlanak, középre
ívelnek, és a templom közepén találkoznak egymással. Ezek a bordák hordozzák
végül ennek az egész templomnak a vázát, éspedig annyira tökéletesen, hogy egy
igazi gót templomban a falakat nyugodtan le lehet bontani, ez a keresztboltozat
megmarad. A falak kitöltik a boltívek közötti részt, de nem tartják a tetőt. A
tetőt ez a keresztboltozat tartja. A templom közepén levő, érzékelhetően óriási
súlyú csillár nem fog, nem tud leesni, mert minél nagyobb súllyal húzzuk
középütt ezt a fönn találkozó boltozatot, annál inkább összetömörülnek a
középütt találkozó bordák a zárókőben. Ez a zárókő fogja össze az összefutó
boltíveket, amelyek egymástól teljesen különállóak és önmagukban talán
értelmetleneknek is látszanak. Képzeljük
el, amikor elkezdenek építeni egy gótikus templomot. Alapot ásnak, és elindul
fölfele egy oszlop. Tőle tíz méterre - nagyobb templomban húsz-harminc méterre
- egy másik oszlop emelkedik az ég felé. Aztán egy harmadik, negyedik, esetleg
ötödik, egymástól függetlenül. És egyszercsak, amikor a megfelelő magasságot
elérik, meghajlanak, középre ívelnek, és amikor találkoznak egymással és
összefogja őket a zárókő, akkor derül ki, hogy itt nem négy-öt különböző
vállalkozásról van szó, hanem egyetlenegy nagy épületnek a részei ezek, s most
már mindegyik megtalálta a maga értelmét, funkcióját az egészben. Annyira
tökéletes ez a keresztboltozat, hogy például amikor a kolozsvári vártemplomot
Székely Mózes csapatai szét akarták verni, az akkori technika minden eszközét
igénybe véve napokon át dolgoztak rajta, és nem tudták szétverni a
vártemplomot, bár erősen megrongálták. Így
építkezik Isten a történelemben. És az a zárókő, amely mindent egybefoglal, és
amely értelmet ad a külön-külön alig értelmezhető, pontszerű jelenségeknek, az
Jézus Krisztus. Krisztus a kulcs az emberi történelemhez, Krisztus a kulcs az
ember alapvető kérdéseihez, egzisztenciális gondjaihoz, Krisztus a kulcs,
amelyet Isten adott a kezünkbe, hogy mindazokat a kérdéseket, problémákat,
amelyeket az imént fölvetettem, meg tudjuk válaszolni. 1. Milyen ez
az Isten? Hogyan
válaszol Isten az első kérdéskörre Krisztusban? Úgy, hogy eljött hozzánk az
Isten követe, akit még az utolsó próféta, Keresztelő János is úgy hirdetett
meg, hogy ítélni jön. ("A fejsze immár a fák gyökerére vettetett. Minden
fa, amely jó gyümölcsöt nem terem, kivágattatik és tűzre vettetik."
"Aki utánam jön, annak szórólapát van a kezében; a búzát betakarítja
csűreibe, a polyvát megégeti olthatatlan tűzzel.") Igen, az emberek más
Istent vártak, máshogy képzelték el akkor is az Isten beavatkozását ebbe a
világba, és ma is nagyon sokan másképp képzelik el az Istent. De hogy milyen az
Isten, azt onnan tudjuk, hogy ez a názáreti
Jézus, aki kétezer évvel ezelőtt megszületett karácsonykor, az Isten hitelesítő
pecsétjeit bírta magán. Ennek az érkezését angyalok jelentették. Ennek a
szolgálatba lépését mennyei szózat erősítette meg, s a Szentlélek megjelenése
galamb formában. Ez előtt a Jézus előtt nem volt lehetetlen. Ő az, aki mindent
meg tudott tenni, amit akart, és mindent a javunkra tett. Ő az, aki nem
válogatott ember és ember között. Nem igaz, hogy csupán a szegények pártfogója,
nem igaz, hogy forradalmár; ő a hatalmasoknak is Isten szeretetét hirdette meg
s hozta hozzájuk közel, éppúgy, mint a legelesettebb, legszegényebb,
legnyomorultabb emberhez. Ő az, aki mindenkivel kapcsolatot keresett,
mindenkinek nyújtotta a kezét: ne félj, Isten szeret téged, hív, vár az ő országába,
gyere! Az Úr kedves esztendejét, az amnesztia évét hirdette ki annak idején az,
akit az Isten olyan hatalommal ruházott fel földi életében, hogy mindent
megtehetett, amit akart. Akinek halálakor elsötétült az ég, és földrengés rázta
meg Jeruzsálemet. S aki föltámadt. Akit az Isten a világ nyilvánossága előtt
sokféleképpen hitelesített, hogy ez az én követem, "ez az én szeretett
Fiam, akiben én gyönyörködöm, őt hallgassátok!" Ez a Jézus úgy jelentette
ki nekünk az Istent, mint a mi szerető mennyei atyánkat, aki most ebben a
világkorszakban mindnyájunkat egyformán gyermekének tekint, hív és vár, és
ajándékait kínálja annak, aki a kezét nyújtja felé. Biztos vagyok benne, hogy
jó az Isten, Jézus Krisztus által vagyok ebben biztos. 2. Mit akar
velünk az Isten? Krisztuson
keresztül azt értettem meg, hogy vele való közösséget. Mit akar a szülő? Azt,
hogy a gyermekével jó kapcsolata legyen. És ezen belül aztán sok minden van,
ami ezt a kapcsolatot kitölti, tartalmassá teszi. Igen, van törvény (amelyben a
szülő neveli a gyerekét), van benne áldozatvállalás, van benne a gyerek iránt
bizonyos elvárás. Nagyon sok minden van szülő és gyerek kapcsolatában, amiket
azonban nem lehet függetleníteni ettől a kapcsolattól. Tehát ha a gyerekeinknek
csupán papíron adunk egy törvénylistát, hogy ilyennek kell lenned, azt hiszem,
megcsúfoljuk apaságunkat, anyaságunkat, érezzük mindnyájan, hogy ez teljesen
lehetetlen. A gyerek a velünk való életközösségben tanulja meg, hogy mi a jó és
mi a rossz, tanulja meg az igent és a nemet, a jót és a rosszat. Igen, így
van az Isten is. Mit akar? Azt, hogy
személyes kapcsolatba lépjünk vele, hogy ismerjük föl őt, a teremtmények mögött
a teremtőt, a láthatók mögött a láthatatlant. Ezért jött el Jézus Krisztusban
látható formán, hogy fölvegye velünk újra a kapcsolatot. Azt akarja az Isten,
hogy legyünk vele folyamatos közösségben, beszédes viszonyban. S majd akkor
megtanít minket mindenre, amit meg kell tanulnunk. Igen, van benne törvény, van
benne kegyelem, bűnbocsánat, ígéret, eligazítás, ez mind benne van, de ez ebben
a keretben van, és e nélkül a keret nélkül az egész szétesik, és értelmét
veszti. Isten szeretetközösségben akar élni velünk, és ezt tette világossá
Jézus Krisztusban. S akik Krisztust befogadják az életükbe, azok ilyen bensőséges
lelki kapcsolatba lépnek az Istennel, és ez az új élet. Ez az, ami magában
foglal minden egyebet, amiről mások beszélnek, de ami nélkül értelmetlen
torzók, önmagukban hiányos és sokszor nagyon félrevezető igazságok, amikről
Krisztus nélkül beszél a vallásos világ. 3. A sok
felekezet közül kinek van igaza? Igen,
mindegyik felekezet valamit hordoz, képvisel a teljességből - a teljesség:
Krisztus. Minden felekezet akkor tölti be küldetését, ha őrá mutat. Ha rajtunk
keresztül az emberek Krisztussal találkoznak, s Krisztuson keresztül az
Istennel, akkor csináljuk jól a dolgunkat. Ha mindenkit csak magunkhoz akarunk
édesgetni vagy kényszeríteni, akkor olyanok vagyunk, mintha a boltívek közül az
egyik vagy a másik követelné magának azt a jogot, hogy őt tekintsük a templom
egyetlen alapjának, és csak őhozzá igazodjunk. Akik nincsenek tisztában a maguk
relativitásával, azok ezek az erőszakos, térítő emberek, közösségek. Hála
Istennek, a keresztyén egyház nagy része, magva, történelmi múlttal rendelkező
közege ezeken már túljutott. Ezt éljük át ezekben az imahetekben csodálatos
módon, hogy mindnyájan tudjuk: rész szerint van bennünk az igazság, az ismeret,
ezt megvalljuk a saját templomainkban is, együtt is, de valljuk, hogy mi is
része vagyunk annak a lelki háznak, amelyet Isten épít e világon, s amelynek az
összefoglaló záróköve Jézus Krisztus. Mindnyájan őfelé szeretnénk ívelni, és
benne találkozni, mindenkit őhozzá vezetni, és akkor betöltjük küldetésünket. 4. Ha van
Isten, akkor miért engedi? Mért
engedi Isten a rosszat? Mert tudja Isten, hogy az emberi gonoszság nem teheti
tönkre az ő világát, és nem zárhatja el végképp a vele való örök közösség,
üdvösség útját sem. Isten vállalta azt a kockázatot, hogy Ádám és Éva ellene
döntsön a Paradicsomban. Azért vállalta, mert Istennek kész volt akkorra a
terve, hogy mit kezd a bűnbeesett emberrel. Mielőtt Isten lehetővé tette
Ádámnak, Évának, hogy döntsenek - akár ellene döntsenek -, már azelőtt Isten
örök elhatározásából elvégezte, hogy a bűnbe esendő, majdan bűnbe eső, s tőle
elforduló embert Krisztusban megváltja, hogy küld erre a világra egy igaz
embert, aki az egész emberiség nevében helytáll, aki betölti az ember
küldetését, és nem csúfolódik meg Isten teremtő gondolata: van, aki emberként tökéletes. Isten
eleve elhatározta, hogy Jézusban elküldi ezt az egy igaz embert, aki
mindnyájunk nevében betölti az ember küldetését; aki Isten gyermekeként éli
végig ezt a földi életet, tökéletes engedelmességben, s aki magára veszi az
egész emberiség bűneinek ítéletét. A megváltást Isten már előbb elhatározta,
mint ahogy az ember bűnbeesett volna. Innen az Isten fenséges nyugalma, amivel
ezt az önmaga életét rontó, összekuszáló embervilágot nézi, de nem tétlenül
nézi, hanem kínálja a Krisztusban elkészített megoldást. A válasz arra, hogy
hogyan engedheti Isten - illetőleg ha ilyen dolgok történnek a világban, akkor
talán nincs is Isten, vagy nem mindenható -, a válasz: Jézus Krisztus, a
tökéletes ember, a mindnyájunk nevében Isten színe elé álló képviselő,
kezesünk, aki magára veszi ítéletünket és kegyelmet, örök életet nyer nekünk. 5. Ő a válasz
az utolsó kérdésre is: mit tudunk a halál utáni életről? Ha
minden spekulációt félreteszünk, marad egy tény: a nyitott sír húsvétkor. Marad
egy nagy élmény: a feltámadottal való találkozás, amiről olyan egybehangzóan,
olyan csodálkozással és nagy-nagy lelkesedéssel számolnak be az apostolok. Van
élet a halál után, mert Krisztus feltámadt! És nem ide a földre jött vissza,
földi testben, hanem jelül jött vissza, jelent meg tanítványainak, jelt adni
arról az életről, amely nem e földi élet folytatása, hanem egy másfajta
világban, más törvények, lehetőségek között az Isten ígéreteinek a
kiteljesedése rajtunk. Ezt
adta tudtunkra Isten Krisztusban. Így kezdődött mai igénk, hogy "mindezt
tudtunkra adta Isten", s hogy ezt éppen nekünk adta tudtunkra, hogy ezt mi hallhattuk meg, és mi érthettük meg és fogadhattuk
szívünkbe, ez Istennek olyan mérhetetlen ajándéka, ez olyan kiváltság a
Krisztus óta élő emberi nemzedékek számára, amit a Biblia is így ír le, hogy
ebbe szerettek volna betekinteni próféták és királyok, és ezt keresi a
keresztyénség körül élő egész embervilág. De ilyen egyértelműen, ilyen
világosan nem találja meg sehol, mint ahogy ezt mi megragadhatjuk Krisztusban,
s ha ez tudatosul bennünk, hogy Isten választottai vagyunk, akikkel közölte ezt
a titkát, akik ezt hallhattuk, megérthettük, és a Krisztussal való lelki
közösségünkben napról napra átélhetjük, akkor csak azt mondhatjuk, amit Pál
apostol, hogy ezután én mindenkinek adósa vagyok. Ezt a kinyilatkoztatást,
amely az én kérdéseimre és minden egzisztenciális gondomra választ ad, köteles
vagyok mindenkinek továbbadni, akinek csak tehetem. Ez
a dolgunk, testvérek. Ámen. (Ref. énekeskönyv 321. a 8. zsoltár dallamára) Hogy
eljött az időknek teljessége, Bétölt
már minden szentek reménysége, Kit
régtől fogva minden szent vára, A
Fiú testet öltött magára. Nyilván
lett hozzánk Isten jó szándéka, Ím
emberek közt van az ő hajléka, E
világ épen már-már megavult, De
Jézus eljöttével megújult. Imádság: Köszönjük, hogy ebben a megújult világban élhetünk, Urunk, az idők teljességének csodálatos kijelentése után. Mi már visszatekintve láthatjuk a zárókövet a külön-külön értelmetlen bordák tetején, mi Krisztusban választ kaptunk mindazokra a gyötrő kérdésekre, amelyekre évezredek óta keresi a feleletet minden ember. Áldott légy, Urunk, ezért a válaszért, amely minden emberi képzeletet felülmúl, amely egyszerre válasz az összes kérdésre. Krisztusban megoldódik minden nyomorúságunk, jelen és jövendő gondunk és problémánk. Áldott légy Urunk, hogy tudtunkra adtad akaratodnak a titkát, amely rejtve volt emberi szemek előtt hosszú-hosszú nemzedékeken keresztül, de amelyet kinyilatkoztattál az időknek teljességében. Áldunk téged, hogy mi Krisztusra tekintve érezhetjük hozzánk lehajló szeretetedet, érthetjük akaratodat, láthatjuk életünk értelmét, célját, érezhetjük magunkat biztonságban itt és halálunk óráján. Áldunk téged Istenünk, a karácsony, a testté létel, a hozzánk való lehajlásod, köztünk való megjelenésed mindenre elégséges ajándékáért. Kérünk, hogy gerjeszd fel szívünkben az efölötti örömet, és azt az elkötelezettséget, hogy ennek az immár kinyilatkoztatott titoknak a birtokában hirdessük a világnak, hogy nem kell félni, gyötrődni, kétségbeesni, hogy van válasz és van megoldás. Nem emberi spekulációkban, nem pusztán a mi jóakaratú törekvéseinkben – ó, milyen keveset érnek ezek, Urunk, tudjuk -, hanem a te üdvözítő kegyelmedben, amely megjelent Krisztusban. Kérünk, hogy így áldd meg bizonyságtételünket, a te népednek szolgálatát szerte a világon. Így kérjük most különösképpen is áldásodat az imahét zárására, mindenütt a világon. Ámen. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |