vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar
István prédikációi /197./ Ki az igazi keresztyén? (A tévtanításról) 1989.04.02. 1. János 4,1-4 "Szeretteim, ne higgyetek
minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok az Istentől
valók-e, mert sok hamis próféta jött e világba. Az Isten lelkét erről ismeritek
meg: amelyik lélek vallja, hogy Jézus Krisztus testben jött el, az Istentől
van. Amelyik lélek pedig nem vallja a Krisztust, az nem az Istentől van. Ez az
antikrisztus lelke, amelyről hallottátok, hogy eljön, most pedig ,már e
világban van. Ti Istentől valók vagytok, gyermekeim, és legyőztétek őket, mert
nagyobb az, aki bennetek van, mint az, aki a világban van." 1. János
3,10 "Erről ismerhetők meg az Isten
gyermekei és az ördög gyermekei: Aki nem cselekszi az igazságot, nem az
Istentől van, és az sem, aki nem szereti a testvérét." Egy
nagyon kényes mondattal kezdődik mai igénk: "Szeretteim, ne higgyetek
minden léleknek!" Bizonyára mindnyájan érezzük, hogy mennyire vissza lehet
élni ezzel a bibliai igével. Hányan vették már ajkukra ezt az igét: "Emberek,
ne higgyetek mindenkinek," - és a folytatás nyilván így hangzott: "hanem
csak nekem!" A
keresztyén egyház történetét sajnos végigkíséri ez a szemlélet, hogy kétféle
vélemény van ezen a világon: az enyém, és a téves. Aki nem úgy vallja
Krisztust, Istent, ahogy én, az mind tévtanító! És mivel ezt egymással szemben
sokan mondták, mondják, ezért a jámbor hívő emberek sokszor zavarban vannak,
hogy kinek is higgyenek. Nagyon
kellemetlen élményem jutott eszembe, amikor ezen az igén gondolkodtam. Valaki
nem olyan régen komolyan figyelmeztetett, hogy hagyjam abba a húsevést, mert
Isten ellen van, az igazi hithez hozzátartozik, hogy csak növényi táplálékot
fogyaszt az ember. Elmondtam az illetőnek, hogy a Biblia szerint Jézus is
fogyasztott húst. Kifejezetten olvassuk róla, hogy evett, vagy hogy a
páskavacsorán a páskabárányt fogyasztotta. Aztán azt is mondja Jézus, hogy nem
az fertőzteti meg az embert, ami a száján bemegy, hanem ami a száján kijön.
Aztán az apostoli levelek is tele vannak tanítással erre nézve. A római
levélben ezt írja Pál apostol, hogy a hitben erőtlen pedig zöldséget eszik. Hát
ez mindennek fölfogható, de direkt buzdításnak a vegetarianizmusra alig. Erre
azt mondta az illető, hogy meg van írva Péter 2. levelében, hogy Pál leveleiben
van néhány nehezen érthető dolog, amit a tanulatlanok, és az állhatatlanok
kényük-kedvük szerint csűrnek-csavarnak a maguk vesztére, hát ezt csinálod te.
Ezzel a beszélgetés véget ért, mert beláttam, hogy itt minden további szóváltás
értelmetlen. Azt mondja nekem, hogy Pál apostol szavait szabad tetszésem
szerint csűröm-csavarom. És ő nem? Most kinek van itt igaza? Ezt
a példát azért hozom fel a nagyon sok közül, mert szeretném, ha érzékelnétek,
testvéreim, hogy mennyire nem egyszerű dolog ez, hogy kinek higgyünk, kinek ne
higgyünk. Hadd mondjam el itt újra a gyülekezetnek azt az alapvető
hitvallásomat, hogy a keresztyénség nem egyfajta uniformis fölvételét jelenti,
és vallom, hogy sokféle módon lehet követni Krisztust; maga a Biblia sokféle
utat-módot tár elénk, az apostolok is. Pál éppen az említett római levelében
azt mondja, hogy aki húst eszik, és ezt jó lelkiismerettel teszi, hálát adván
az Úrnak: jól teszi. És aki zöldséget eszik hitbeli okokból: jól teszi. Az
egyik sem üdvözít, s az egyik sem fog kárhozatra vinni, és az élet, a kegyesség
nagyon sokféle területén igaz ez, hogy ez is - az is lehetséges; az egyik sem
üdvözít - és a másik sem visz kárhozatba. Ahogy
Melanchton mondta - talán előtte más is -, a lényeges dolgokban szükséges az
egység, a mellékes dolgokban szabadságot kínál nekünk a Biblia, és mindenekben
kötelességünk a szeretet. A lényeges
dolgokban egység, a nem lényeges dolgokban szabadság, mindenekben szeretet.
Ez az én hitvallásom is a keresztyénség formáját, életvitelét illetően. És nem
rovom meg egyáltalán azt, aki nem fogyaszt vért, sem szeszes italt, azt sem,
aki egyáltalán nem eszik húst. Nem ítélgetem azt, aki nem ebbe a templomba jár,
vagy nem a református hitvallások alapján követi az Istent. Vallom, hogy a
református kegyesség egy lehetséges út az üdvösségre sok más út mellett. Valahogy
úgy, mint amikor ugyanarra a hegycsúcsra mennek fel a turisták, akik a hegy
lábánál egymástól meglehetősen nagy távolságra indulnak el. Képzeljük el a
turistákat, akik körülfogják a hegy lábát, és mindnyájan elindulnak fölfelé, a
csúcs felé. Mindegyiknek megvan a maga útja, mindegyik külön-külön a többiektől
eltérő élményekben is részesül. A hegy jobb oldaláról másfajta kilátás nyílik,
mint a hegy bal oldaláról. Egyszer fölkiált valaki: "Ide gyertek! Gyönyörű
innen a kilátás!" Bizonyára úgy van. De fölkiálthat a másik is: "Ezt
pedig ti nem láttátok! Itt olyan virágok, olyan növények vannak a hegynek ezen
a lejtőjén, amelyeket a másik oldalon nem lehetett látni!" És ez is így
van. Megyünk tehát ortodoxok, katolikusok, reformátusok, evangélikusok és a
többi keresztyén fölfele a hegyen, és mindnyájan részesülünk olyan élményekben,
amelyet a többiek nem ismernek, vagy kevésbé ismernek. Persze az alapvető
élmények mégis közösek. Ugyanazon a hegyen megyünk fölfelé, és egyszer
találkozunk ott fönt a csúcson. Ez
az alapvető hitvallásom, és ezért úgy gondolom, hogy nagyon óvatosan kell
bánnunk ezekkel a bibliai igékkel, és ezt nem lehet olyan könnyen egymás
fejéhez vernünk, hogy: "meg van írva, hogy vannak hamis próféták" -
természetesen itt mindenki a másikra gondol. "Meg van írva, hogy némelyek
kiforgatják Pál apostol szavait, és te
vagy ez a némelyek". Én sosem. Nos, hát úgy gondolom, meggyőződésem, hogy
sokan megyünk a hegycsúcs felé, többféle úton, többféle módon. Akik valóban a
hegycsúcs felé tartanak, azok oda fognak érni, és ott találkoznak. Mégis
helye van ennek az intésnek, amelyet János leveléből olvastunk. Tudniillik nem
mindenki tart ugyanafelé a hegycsúcs felé, vagy nem mindenki ugyanazt a hegyet
mássza. Nem igaz, hogy mindenfajta vallásosság a keresztyénségnek édestestvére,
vagy egybeesik vele. Vannak olyan lényeges dolgok, amelyekben föltétlenül egyet
kell értenünk, s ha nem értünk egyet, akkor nem vagyunk együtt keresztyének.
János apostol a levelében két ilyen fontos dolgot említ. Erre a kettőre
vissza-visszatér. Úgy érzem, hogy ez a kettő a mai napig az a két legfontosabb
dolog, amelyben minden keresztyénnek föltétlenül egyet kell értenie, és aztán
sokmindenben lehetnek különbözőek, más úton-módon járók. Az
első, ahogy hallottátok, hogy aki nem vallja Jézust testben megjelent
Krisztusnak, testté lett igének, Isten fiának, az nem igazán Krisztus-követő,
tehát nem keresztyén. És a másik, hogy aki etikátlan vallásosságot hirdet, aki
a gyönyörű hittan mellett megfeledkezik az erkölcstanról, ami attól
elválaszthatatlan, aki nem az igazságban jár, és nem szereti az embertársát, az
nem keresztyén. Hát ez a két dolog az, amiben nincs pardon, amiben világosan le
kell szögeznünk az állásfoglalásunkat, hogy hova tartozunk. Úgy érzem, hogy
ebben valamennyi keresztyén felekezet egyet is ért. Ha van olyan tanítás
bármelyik felekezetben, amelyik ezt relativizálja, megingatja, kikezdi, akkor
az a tanítás tévtanítás, bármelyik felekezetnél van. Ezt
a kettőt nézzük egy kicsit közelebbről. Tehát, aki nem vallja Jézust testben
megjelent Krisztusnak - mondja János - az nem keresztyén, az az antikrisztus
lelkének hatalma alatt áll. Antikrisztus magyarul: ellenkrisztus. A Jézus
korabeli, illetve az első keresztyének korabeli világban nagyon sokat
beszéltek, és Biblián kívüli vallásos könyvekben nagyon sokat írtak egy
bizonyos antikrisztusról, egy ellenmessiásról, aki az ördög nevében jön el, de
úgy tesz, mintha Isten küldte volna. Aki beszédével megszédíti az embereket, de
nem Istenhez vezeti őket, hanem Istentől elfordítja. Tehát egy ilyen
ellenmessiást, ellenkrisztust vártak az idők végezetén, a jó és a gonosz utolsó
összecsapása előtt. János
apostol rendkívül merészen azt mondja ebben a levelében, hogy ez az
antikrisztus már jelen van. Azok a bizonyos utolsó idők, amelyekről ezek a
Biblián kívüli próféciák szóltak, többek között az antikrisztus alakjában is,
azok az utolsó idők elérkeztek. Csakhogy az antikrisztus nem egy bizonyos
személy, hanem - ahogy olvastuk előzőleg János levelében - sok antikrisztus
jelent meg. Vagyis sok olyan ember, aki az antikrisztus lelkével van áthatva,
akit megszállt az antikrisztus lelke. Ezek az emberek, mondja János apostol,
tőlünk indultak el. És sokmindenben úgy beszélnek, mintha hozzánk tartoznának,
de pontosan ebben a két dologban nem tudunk egyetérteni, ezért el kell
határolnunk tőlük magunkat. Ők nem vallják Jézust Isten Fiának. Az
akkori tévtanítók egy része Jézus emberségét, a másik része Jézus istenségét
vitatta. A keresztyénség mind a két irányzattal szemben elhatárolta magát, és
éppen ebben a vitában alakultak ki a legelső hitvallások. Az az apostoli
hitvallás is, amelyet most a keresztelő során elmondunk, ezekben a vitákban
alakult ki. A keresztyénség leszögezte a maga álláspontját: Hiszek Jézus
Krisztusban (vagyis hiszem, hogy a Jézus nevű ember a Krisztus, a megígért
Messiás), Isten egyszülött Fiában, mi Urunkban, aki fogantatott Szentlélektől,
és született Szűz Máriától. (Akinek a
származása egyrészt Istentől van közvetlenül, akiben Isten Lelke lakott,
aki az Isten kenetét hordozta magát - a messiás vagy a krisztus szó azt
jelenti: felkent -, és ugyanakkor tudjuk, hogy valóságos ember volt. Úgy
született, mint bármelyikünk, földi anyától, akinek a neve Mária volt.) És ezt
viszi végig a hitvallás. Szenvedett, megfeszítették, eltemették, ugyanúgy, mint
minden embert, de föltámadott, fölment a mennybe, és ül az Atya jobbján. A
keresztyénség ezt a kettőt együtt hiszi, hogy Krisztus hozzánk hasonló ember
volt, de egy olyan ember, akiben az Isten Lelke lakott, aki közvetlenül
Istentől született, és valami különös világossága, csodálatos töltése volt,
amely nincs meg egyetlenegy más emberben sem. Ezért lehetett Jézus Krisztus
egyszerre az Isten kijelentése( tehát benne láthatjuk, hogy kicsoda igazából az
Isten, az emberi fantáziálgatás tarka szövevényéből kiemel bennünket a
Krisztusban adott kijelentés: ilyen az Isten!), és ugyanakkor benne láthatjuk,
hogy milyennek gondolja Isten az embert, hogy ki az igaz ember Isten előtt. Erről
is rengeteg elképzelése van az emberiségnek, hogy ki is a szent, ki is az
igazán isteni ember. Az elvonuló remetéktől elkezdve a különleges lelki
képességű embereken át a csodálatos gyógyítók vagy nagyszerű igehirdetők soráig
nagyon sokféle elképzelés van a szentről, az igaz emberről. Nos, Isten
egyvalakiről mutatta ezt meg nekünk megfellebbezhetetlenül, hiszen róla ő maga
mondta: "ez az én szeretett fiam, akiben gyönyörködöm, őt
hallgassátok!" Az az igaz emberség, amit Krisztus valósított meg köztünk.
Ő a minta. Ő az, aki emberként odaállt Isten ítélőszéke elé az egész emberiség
nevében, és aki isteni szeretettel hordozta el az ítéletet az egész
emberiségért. Ő a megváltó. Igen,
a keresztyénségnek ez ma is a hitvallása. Hisszük, hogy Isten Jézus Krisztusban
jelentette ki magát a legtökéletesebben, abban a Jézusban, aki egyszerre volt
ember és Isten Fia, aki mesterünk és megváltónk. Aki benne hisz és őt követi,
az nem fog eltévedni, az megérkezik az örök életbe. Aki ezt hiszi, vallja, az
keresztyén, bármelyik templomba jár, bármiféle
módon imádja Istent, ülve, állva, összekulcsolt kézzel, fölemelt kézzel,
csöndes vagy hangos imádságban, közös imádságban vagy magányos imádságban. Az
keresztyén, aki Jézus Krisztust Urának, megváltójának hiszi, vallja, követi.
Aki nem, az nem keresztyén. Lehet, hogy közel áll hozzánk, lehet, hogy Isten
megkönyörül még rajta, lehet, hogy Isten az utolsó órában föltárja előtte
titkát - nincs jogunk senkit az üdvösségből kitagadni, nem is akarjuk tenni -,
de aki Krisztust nem vallja Isten testet öltött igéjének, úrnak, megváltónak,
Isten Fiának, az jelenleg nem tartozik hozzánk, nem keresztyén. Nagy dolgokat
mondhat nekünk a világmindenség lelkéről, csodálatos lelki élményekről, az ősök
titkos tudományáról, jógáról, csodálatos gyógyításokról, különleges lelki
képességekről, amelyekkel az embereket át lehet világítani, vagy hatásunk alá
lehet vonni, de az az ember nem keresztyén. És
a másik, amit János apostol ugyanilyen súllyal mond a levelében, hogy aki nem jár
az igazságban és nem szereti a testvérét, az nem az Istentől van. Igen, az
akkori, úgynevezett gnosztikus tévtanítók rendkívül intenzív vallásos
élményeket éltek át. Rendkívül kifinomult vallásfilozófiájuk volt. Egymás után
írták az okosabbnál okosabb könyveket. Különleges szertartásokban vettek részt,
különleges törvényeket fogadtak el magukra nézve kötelezőnek, de nem éltek
szeretetben. És János apostol azt mondja: "Gyermekeim, hát nagyon könnyű
fölismerni, hogy ki való Krisztustól, és ki nem! Akinek az élete nem fedezet a
szavai mögött, akinek az élete nem vág egybe a szavaival, aki etikátlan hívő,
akiben nincs szeretet, az nem tartozik közénk. Rá nem igaz, hogy Jézus Krisztus
igazi tanítványa!" És ez ma is így van. És ez mindnyájunkat nagyon komolyan
figyelmeztet, sőt megítél. Az tartozik a keresztyén egyházba, a Krisztus
népéhez, aki őt hittel követi, mint Isten testté lett igéjét, mint mestert és
megváltót, és őt nem lehet másképp követni, csak szeretetben. Mert Jézus egész
élete szeretetben folyt le, szeretetből adta magát halálra, szeretetből jelent
meg feltámadása után az elbizonytalanodott tanítványoknak, szeretetből tölti ki
lelkét mindazokra, akik ezt tőle kérik, elfogadják. Mert ő maga a Szeretet. "Szeretteim
ne higgyetek minden léleknek!" – mondja János apostol, és itt nem formális
dolgokról beszél, nem arról, hogy mit eszünk, mit iszunk, hova járunk, mit
éneklünk, hogyan imádkozunk, hanem arról szól, hogy ne higgyetek azoknak, akik
Krisztus istenségét vagy valóságos emberségét tagadják, és ne higgyetek
azoknak, akiknek az életén nem látszik meg, hogy komolyan veszik a hitüket,
akiknek az élete nem szeretetben folyik; de fogadjátok el testvéreknek
mindazokat, akik Jézus Krisztust hitben, szeretetben és reménységben követik. Ámen. (Ref. Ék. 370,2) Te,
szentségnek új világa, Igédnek
vezérlj útára, Taníts
minket megismernünk, Istent
Atyánknak neveznünk. Őrizz
hamis tudománytól, Hogy
mi ne tanuljunk mástól, És
ne légyen több más senki, Hanem
Krisztus, kiben kell bízni! Alleluja, alleluja! |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |