vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar
István prédikációi /195./ A Biblia kétféle módon szól (Bibliavasárnap) 1989.03.05. V. Mózes 30,11-20 Mert ez a parancsolat, amelyet én ma
megparancsolok neked, nem megfoghatatlan számodra, és nincs távol tőled. Nem a
mennyben van, hogy azt kellene mondanod: Ki megy fel a mennybe, hogy lehozza és
hirdesse azt nekünk, hogy teljesíthessük? Nem is a tengeren túl van, hogy azt
kellene mondanod: Kicsoda kel át a tengeren, hogy elhozza és hirdesse azt
nekünk, hogy teljesíthessük? Sőt inkább nagyon közel van hozzád az ige, a
szádban és a szívedben van, teljesítsd hát azt! Lásd, eléd adtam ma
az életet és a jót, de a halált és a rosszat is. Ezért parancsolom ma neked,
hogy szeresd Istenedet, az Urat, járj az ő útjain, tartsd meg parancsolatait,
rendelkezéseit és döntéseit, és akkor élni és szaporodni fogsz, mert megáld
téged Istened, az Úr azon a földön, amelyre bemégy, hogy birtokba vedd. De ha
elfordul a szíved, és nem engedelmeskedsz, hanem eltántorodsz, más istenek
előtt borulsz le, és azokat tiszteled, kijelentem nektek már most, hogy
menthetetlenül elvesztek. Nem éltek hosszú ideig azon a földön, ahova most
átkeltek a Jordánon, hogy bemenjetek oda, és birtokba vegyétek. Tanúul hívom ma
ellenetek az eget és a földet, hogy előtökbe adtam az életet és a halált, az
áldást és az átkot. Válaszd hát az életet, hogy élhess te és utódaid is!
Szeresd az Urat, a te Istenedet, hallgass szavára, és ragaszkodj hozzá, mert
így élhetsz, és így lakhatsz hosszú ideig azon a földön, amelyet Istened, az Úr
esküvel ígért oda atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak. Lk. 2,25-32 Íme, élt egy ember Jeruzsálemben,
akinek Simeon volt a neve. Igaz és kegyes ember volt, várta Izráel
vigasztalását, és a Szentlélek volt rajta. Azt a kijelentést
kapta a Szentlélektől, hogy nem hal meg addig, amíg meg nem látja az Úr
Krisztusát. A Lélek indítására elment a templomba, és amikor a gyermek Jézust
bevitték szülei, hogy eleget tegyenek a törvény előírásainak, akkor karjába
vette, áldotta az Istent, és ezt mondta:
"Most bocsátod el, Uram, szolgádat beszéded szerint békességgel,
mert meglátták szemeim üdvösségedet, amelyet elkészítettél minden nép szeme
láttára, hogy megjelenjék világosságul a pogányoknak, és dicsőségül népednek,
Izráelnek." Isten
Igéje kétféle formán jut el az emberhez, kétféle módon találkozunk vele a
Bibliában és az életünkben is: vannak Istennek olyan örök igéi, amelyek minden
időben, mindenkire egyformán érvényesek, és vannak Istennek olyan igéi, amelyek
személyes üzenetként hangzottak, vagy hangzanak el egy konkrét helyzetben
egy-egy emberhez. Próbálom a kettőt néhány példával szemléltetni. Vannak
ilyen igék a Bibliában, hogy "az Úr a te gyógyítód", vagy:
"Áldjad én lelkem az Urat, és egész bensőm az ő szent nevét! Mert ő
meggyógyítja minden betegségedet, megbocsájtja minden bűnödet". Nagyon sok
igét lehetne olvasni a Bibliából, amelyek általában arról szólnak, hogy
Istennek van hatalma gyógyítani. Ez mindenkinek szól, hogy higgyünk az Isten
gyógyító hatalmában. De nem mindenkinek mondta Jézus, hogy "kelj föl és
járj!". Vagy nem mindenkinek mondta Pál, hogy "állj a lábadra
egyenesen!", vagy nem mindenkinek mondta Péter, hogy "aranyom és
ezüstöm nincs, de amim van azt adom néked: a názáreti Jézus nevében mondom:
kelj föl és járj!" Tehát
Isten gyógyító hatalmáról az egész Biblia bizonyságot tesz, de meggyógyulni az
fog, akin Isten ezt a hatalmát gyakorolja, és ezt nem egyszerre, és nem
egyformán, és nem minden esetben gyakorolja mindenkin. Hanem akinek ezt mondja
Isten, hogy "kelj föl és járj", az föl fog kelni, és járni tud. Vagy
egy másik példa: Jézus azt mondta valamennyi tanítványának: "Elmenvén
széles e világra hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek!" Az evangéliumhirdetés
tehát az ő népének egyetemes küldetése. Mégis, amikor Pál apostol hirdetni akarta
az igét missziói útja során - először Galáciában, majd Bitiniában -, azt
olvassuk, hogy akadályoztatott a Szentlélektől. Nem sikerültek a dolgok, talán
már az utazás sem igazán, vagy ha az utazás igen, akkor sehogy nem tudott
szolgálathoz jutni; vagy ha prédikált, akkor nem hallgatott rá senki. Mígnem
nagy lelki zavarban, bizonytalanságban, tanácstalanságban elérkezett Tróászba,
és ott megjelent neki álmában egy macedón férfi és azt mondta: "Jöjj át
hozzám Macedóniába!" Ezt nem mindig és nem mindenkinek mondta az Úr. Ez
egy Pál apostolnak szóló konkrét üzenet volt egy adott helyzetben. Tehát
az, hogy hirdessük az evangéliumot, ez mindnyájunkra áll, de hogy ki hol és
hogyan, erre Isten külön útmutatásokat ad; személyes eligazításokat. Vagy
egy harmadik példa: az ószövetségi próféták egymás után ismételten
megjövendölték, hogy el fogja küldeni Isten az ő messiását, az ő felkentjét,
aki fölállítja az ő országát. Ez az ígéret az egész Izraelnek szólt, sőt rajta
keresztül az egész világnak. De nem minden izraelita kapta meg azt a különleges
üzenetet, amelyet Simeon megkapott. Ahogy az előzőleg felolvasott igéből
hallottuk Simeonnak megjelentette a Lélek,
hogy nem fog addig meghalni, amíg meg nem látja az Úr Krisztusát. Aztán a Lélek
indította el, hogy most menjen el a
templomba, és aztán a templomban a lélek rávezette arra, hogy az a kisgyermek,
akit most hoznak be a templom kapuján, az a messiás. Tehát ez a Simeon az
általános ígéreten belül - hogy elküldi Isten az ő messiását -, kapott ilyen
konkrét eligazítást, hogy te addig nem fogsz meghalni, amíg ezt meg nem éred;
és ebben a boldog reménységben élt Simeon. És amikor a Lélek szólt neki, hogy
most menj el a templomba, mert ez az a kisgyermek, és Simeon karjára vette azt
a kisgyermeket, akkor boldogan mondta, hogy "mostan bocsájtod el, Uram, a
te szolgádat a te beszéded szerint békességgel, mert látták az én szemeim a te
üdvösségedet." Talán
ez a néhány példa elég annak szemléltetésére, hogy mire gondolok, amikor Isten
igéjének kétféle formájáról beszélek. Istennek van egy általános, örök, minden
korban, minden helyzetben, mindenkihez szóló üzenete. Ez az ő üdvözítő
kegyelméről szól, az ő gyógyító, szabadító, megváltó hatalmáról. Ez egy
meghívás az ő országába. És vannak Istennek ilyen konkrét üzenetei, hogy kelj
föl és járj, hogy te most Macedóniába menj, hogy te most menj el a templomba,
és most látod meg a megígért Messiást. Az
ószövetségben az elsőt - tehát az általános eligazítását Istennek -, általában
a papok őrizték, tanították. A másodikat - az Isten konkrét üzeneteit - a
próféták kapták meg és ők közvetítették általában. Előfordult időnként fordítva
is, de Isten általában kétféle szolgájára bízta ezt a kétféle üzenetet. Melyikre
van szüksége az embernek, vagy melyikre van nagyobb
szüksége? Azt hiszem, hogy ha nem hívő embereket kérdezünk meg, a legnagyobb
részük azt mondaná, hogy: "az elsőre tulajdonképpen nincs szükségünk. Én
nem vagyok arra kíváncsi, hogy Isten mit csinál a láthatatlan világban. Örök
élet, üdvösség, megváltás, bűnbocsánat - ezek a dolgok engem nem érdekelnek.
Szeretném, ha meggyógyulna a beteg rokonom, a családtagom, szeretném, ha
világosan látnám, hogy mit kell tennem, hol van a helyem; szeretném, ha Isten
eligazítana esetről-esetre az élet rengetegében. Ha van ilyen Isten, aki ezt
meg tudja csinálni, akkor ebben hiszek. Ez az Isten kellene nekem, erre
szükségem van!" Vajon
csak az Istent nem ismerő, a nem hívő emberek gondolkodnak így? Nem így
gondolkodnak-e sokszor a templomba járó, Bibliát ismerő emberek is, hogy amire
igazán szükségem volna, az az, hogy meggyógyuljak; hogy világosan lássam, hogy
hol a helyem; hogy Isten adjon egy megfelelő házastársat; hogy megtaláljam azt,
amit keresek ebben az [c1][c2]életben; hogy a
boldogulásomhoz segítsen hozzá az Isten konkrét módon? Istennek van ilyen fajta
segítsége, és ez a segítsége igék formájában, konkrét üzenetek formájában érkezik
el sokszor hozzánk. Mégis úgy érzem, hogy Istennek az első, a fő célja nem az,
hogy az embert esetről-esetre átsegítse a buktatókon. Isten ebben is segítséget
ad, de az Isten főcélja feltétlenül az, hogy az embert az ő országába
hazavezesse, hogy a tékozló fiak hazataláljanak az atyai házba, hogy az ember
otthon legyen az Istennél itt e földön és az örökkévalóságban. És akkor lehet,
hogy sokat bukdácsol az életben, de Isten gyermekeként bukdácsol, akit az Isten
újra meg újra talpra fog állítani, föl fog segíteni, akit az Isten a vereségei
után mégis győzelemre segít, akinek az Isten megbocsájtja elkövetett vétkeit,
és mindig újra kezdheti az életet, akit az Isten üdvözíteni akar az
örökkévalóságban. Isten fő célja nem az, hogy az egyik bajból kisegítsen - és talán majd a másikból is ki fog -, hanem az, hogy az egész életünket bevonja az ő áldó, megszentelő, megváltó és üdvözítő kegyelmébe. Hogy tudatosan kapcsolódjunk hozzá, mint megváltónkhoz, üdvözítőnkhöz. Vagyis Isten az igének az első formáját, az általános, az örök, a mindenkihez szóló igét tartja fontosabbnak, és az egész Bibliában ezé a döntő szó. Ennek
a kétféle igének az egymáshoz való viszonyáról szeretnék néhány szót elmondani.
Először hadd húzzam alá még egyszer azt, hogy az Isten örök igéje mindig,
mindenkinek szól; az Isten alkalmi, konkrét igéje pedig egy bizonyos emberhez,
vagy egy közösséghez, egy bizonyos helyzetben, egy bizonyos meghatározott
időben. Aki ezt a kettőt összekeveri, óriási tragédiákat okozhat mind a maga,
mind mások életében. Erre nézve olvastam egy nagyon megdöbbentő példát, egy
mostanában megjelent és igen felkapott könyvben, Paul Yonggi-Cho-nak, ennek a
koreai lelkipásztornak a könyvében, amelynek a címe: A negyedik dimenzió. A
világi könyvesboltokban, újságárus bódékban is lehetett kapni, talán a
testvérek közül is többen látták, vagy meg is vették. Ez
a Yonggi-Cho a világ legnagyobb gyülekezetének lelkipásztora, egy hétszázezer
lelkes szöuli gyülekezetnek a lelkésze, aki vasárnapról-vasárnapra egy olyan
templomban prédikál, amelyben tízezer ember jön össze egyszerre. Egy Istentől
igen megáldott, különleges prófétalélek, aki sokféle kegyelmi ajándékkal
rendelkezik. Ez a Yonggi-Cho írja, hogy ennek a templomnak a fölépítése egy
Istentől kapott vágy, kívánság, és végül üzenet volt. Isten sugallta neki ezt,
hogy fogjon bele egy ekkora templom építésébe, és ezt a vágyát Isten elé vitte,
többször megpróbálta, és amikor úgy érezte, hogy Istentől való ez a vágy, akkor
belefogott a templom építésébe, és a hozzá szükséges hihetetlen mennyiségű
pénzt folyamatosan megkapta. A példáján fölbátorodva néhány tanítványa
megpróbálta ugyanezt. Kölcsönpénzből belefogtak hatalmas templomok építésébe,
de amikor a templomok fölépültek, üresen maradtak. Nem tudták
"teleprédikálni" a hatalmas templomokat, így a pénz nem jött össze,
és az adósságot nem tudták idejében törleszteni. Ezek az emberek nem kapták meg
a Lélek által azt a belső indíttatást, amit Yonggi-Cho megkapott. Egy
másik, még megdöbbentőbb példát lehet ebben a könyvben olvasni. Egy koreai
evangelizációs alkalomra az egész környékből sereglettek a fiatalok, és egy
ilyen csapat fiatal az evangélizációra készülve útközben egy megáradt folyóhoz
érkezett. Éppen esős évszak volt, a hidat elmosta a folyó, nem lehetett rajta
komppal sem közlekedni, mert óriási sodrása volt. A fiatalok nagy része
visszafordult. Három leány azonban ott maradt a folyó partján és ezt mondták: "Valaha
az Úr Jézus megengedte, hogy Péter járjon a tengeren, a Galileai-tónak a vizén."
(Ismerjük a történetet ugye, hogy Jézus a tengeren járva közelítette meg a
tanítványok hajóját, először kísértetnek gondolták, azután mondta Jézus, hogy:
"bízzatok, én vagyok, ne féljetek!"
"Uram, ha te vagy, engedd meg, hogy én is odamehessek hozzád a vízen
járva!" – mondja Péter. És Jézus azt mondta: "Gyere Péter!" És
amíg Péter az Úrra nézett, addig tudott a tengeren járni, amikor levette róla a
tekintetét, akkor elkezdett süllyedni.) Nos, azt mondta ez a három koreai
leány: "Nekünk is van akkora hitünk, mint Péternek! Mi is hisszük, hogy
Jézus Krisztus a világ üdvözítője, hisszük, hogy előtte nincsen lehetetlen, mi
az ő mai tanítványai vagyunk!" És a megáradt folyó partján elolvasták
Péter tengeren járásának a történetét, aztán imádkoztak, és egy merész
kiáltással beléptek a folyó vizébe. A folyó árja elragadta őket, és a
hullájukat három nap múlva találták meg a tengerben. Az egész ország megrendült
a hír hallatára. Megkérdezték ezt a szöuli lelkipásztort is, hogy mit szól
ehhez. A lelkipásztor azt válaszolta: "Csak azt tudom mondani, hogy ezek a
leányok nem kapták meg ezt konkrét hívást, amit Péter megkapott. Péternek azt
mondta Jézus: gyere! De ezeknek a lányoknak nem mondta!" Nem
lehet a Biblia igéit minden további nélkül alkalmazni magunkra, hogy amit Jézus
Péternek mondott, szó szerint azt mondja most nekem is ebben a helyzetben. Az
Istennek ezek a konkrét igéi, hogy "gyere, és járj a tengeren", hogy
"te ide menj vagy oda menj", hogy "te építs templomot",
hogy "te ezt, vagy azt az embert vedd magadhoz", csak személyre
szólóan, csak a Szentlélek által megértetten, elfogadottan igazak. Nem lehet
egyszerűen a Bibliából egy-két igét kiollózni, magamra vonatkoztatni, hanem
ilyen konkrét esetekben csak ez a másik fajta ige igaz és érvényes. Sokan
olvassák a Bibliát, és olvassák benne Jézus gyógyító csodáit és Jézus szavait e
csodák alkalmával, hogy "kelj föl és járj!" Többször elmondtam a
testvéreknek, hogy én csak egy esetről tudok konkrétan, amikor egy albertirsai
evangélikus asszony hosszú ideje feküdvén betegágyában, napi igeként olvasta
Jézus egyik ilyen gyógyító csodáját, és ennek olvasása közben átforrósodott a
szíve és szorongatni kezdte Isten lelke, hogy ezt most neked mondja az Úr: "kelj föl és járj!" És ő fölkelt és
azóta jár. Ezt az igét aznap nagyon sokan olvasták az útmutató szerint - minden
bibliaolvasó evangélikus -, és köztük sok beteg is olvasta. De nem mindenkire
vonatkozott ez ilyen konkrét parancsként! Ez a szöuli lelkész, ez a Yonggi-Cho
maga írja le, hogy sokszor kérik betegek gyógyítására, és valóban nem egy beteg
gyógyult meg az ő imádságára, Lélektől indított biztatására, de ő maga írja le,
hogy nem egy esetben kudarcot vallott. Kérték emberek, hogy imádkozzék értük. Ő
imádkozott értük, és elhamarkodva mondta ki: "állj a lábadra!" Az
illető fölállt a lábára, és utána elzuhant, és összetörte magát. És azt mondja:
"Utólag megvallva nem éreztem ezt a belső szorongatást. Nem az Isten lelke
indított arra, hogy én ezt most kimondjam. Egy bibliai igét kiragadtam, és a
Lélek aktualizálása nélkül mondtam ki; és az az ember fölállt, elvágódott és
összetörte magát." Igen,
nagyon kell vigyáznunk ezekkel a konkrét igékkel. Bár a Bibliából merítjük, nem
biztos, hogy most ezt sugallja a Lélek. Nagyon kell vigyáznunk, mert ha nem
Istentől van, akkor szégyent vallunk vele. Félre
ne értsék a testvérek! Nem azt akarom mondani, hogy ilyen ige nincs, mert van
ilyen ige. De nagyon vigyázzunk arra, hogy valóban csak akkor vegyük komolyan
ezeket a sugallatokat vagy megérzéseket, ha azok Istentől valók. Isten nagyon
sokszor bibliai igéket használ föl arra, hogy ilyen konkrét üzeneteket adjon
nekünk át. Már mondtam is egy példát az előbb. A bibliai gyógyítási történetet
olvasta ez az asszony, és annak a szavait érezte úgy, hogy ezt most nekem
mondja a Lélek, hogy most kelj föl és járj. Én magam is nemegyszer tapasztaltam
ezt, hogy a napi ige olvasásakor egy-egy mondatot, vagy egy-egy szót valami
különös fénnyel ragyogtatott fel előttem Isten. És éreztem, hogy ebben van a
válasz kérdéseimre, gondjaimra, de nem automatikusan; csak az Isten lelke
teheti azzá. Még
valamit az általános ige és a különleges, alkalomra szabott ige viszonyáról.
Isten soha nem mond olyan alkalmi eligazításokat, amelyek ellentétben állnának
az ő általános kijelentésével, örök igéjével. Tudok olyan eseteket, mikor
emberek úgy érezték, hogy őket most a Lélek öngyilkosságra készteti. Voltak
egyéni, és voltak tömeges esetek, amikor emberek úgy érezték, hogy az ő dolguk
az, hogy most végezzenek az életükkel. Egészen bizonyos, hogy ezt nem a
Szentlélek sugallta, mert az egész Biblia az élet könyve, és a "ne ölj"
parancsolat számtalan formában szerepel benne, és az öngyilkosság is
gyilkosság. Sehol az Isten emberei ilyet nem követtek el, és nem biztattak erre
másokat. Ez egy nagyon durva példa volt, de lehetne sokkal finomabb példákat
mondani, amikor emberek úgy érzik, hogy Isten lelkétől fogant egy vágyuk,
kívánságuk, valami belső késztetést éreznek, hogy valamit megtegyenek. Testvérek,
minden esetben tegyük az ige mérlegére, az egész Biblia mérlegére! Vajon Jézus
- - ahogy én Jézust a Bibliából ismerem - ezt tenné most a helyemben? És ha
nem, akkor nem Istentől való az a kívánság, vagy az a késztetés. Igen, úgy
érzem, hogy nagyon ingoványos talaj ez a belső megérzések, ezek a belső
késztetések, látomások, hallomások világa, nagyon csalóka dolog. Hiszem, hogy Isten
ilyen konkrét formán is vezet bennünket. De nemcsak Isten, hanem más is adhat
ilyen indításokat, késztetéseket, ötleteket: a saját kívánságaink, vagy a külső
hatások, vagy gonosz lélek. Borzasztóan kell ezzel vigyázni. Egy biztos: ami
nem azonos a Biblia gondolkodásával, szemléletével, ami ellentétben van az örök
igével, az nem lehet Istentől, bármennyire így érzi valaki. Végezetül
azt szeretném mondani, hogy Istennek mindkét igéjét, a konkrétat is és az
örökérvényűt is a Szentlélek teheti lelki táplálékká számomra. Arról, hogy
ezeket a konkrét üzeneteket csak a Lélek aktualizálhatja, már szóltam az
eddigiekben. Most befejezésül annyit, hogy az általános, az örökérvényű igét is
Isten pecsételheti meg a szívemben és teheti azt is élővé. Mózes 5. könyvéből
olvastuk a mai igét, hogy Isten Mózes által közli az örök igéjét Izraellel, az
élet útját, az áldások útját. És ezt Mózes kőtáblákra vési, és fölolvassák újra
meg újra a nép előtt, erre tanítják a népet. És azt szeretné Mózes – rajta
keresztül az Isten –, ha az embereknek ezzel átitatódna a szíve; ha ezek az
igék ott volnának a szívükben, ott volnának a gondolataikban, a szájukban, az
érzésvilágukban, ha az élet igéjét mindenhova magukkal vinnék; és akkor ezek az
igék segíteni fogják őket a konkrét helyzetben is. Tanították a papok,
fölkérdezték sokszor a leckét, és mégsem járt úgy mindenki, ahogy az ige
tanította őket! Tanították az atyáink nemzedékét kötelező hitoktatás során az
iskolában, és nem éltek úgy az atyák, ahogy tanították őket! Tehát ez az örök,
általános isteni ige, hogy melyik az élet útja, hogy melyik az áldás útja, mit
vár tőlünk az Isten, és mit kínál, a törvénynek és a kegyelemnek útja, ez is
olyan, hogy csak úgy válik életté, hogyha engedem, hogy Isten Lelke azt rám
szabja, személyes üzenetté tegye. Tehát azt is, hogy Jézus Krisztus által Isten
bocsánatot hirdet ennek a világnak. Hogy "úgy szerette Isten a világot,
hogy ennek a világnak egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen". Ez egy mindenkinek szóló örök ige. De
ebből élet akkor lesz, ha te ezt Isten segítségével így tudod elmondani, hogy:
"úgy szeretett Isten engem Hamar Istvánt, – és mondd a nevedet oda! –,
hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogyha én hiszek benne, akkor el ne vesszem, hanem
örök életem legyen!"; és az összes többi igét, amit Isten az örök életre
nézve adott, így egyes szám első személyben el kell tudnom mondanom. És ezt az
Isten Lelke teheti meg. Azért
amikor a Bibliát kézbe vesszük, vagy amikor az igehirdetést hallgatjuk, könyörögjünk
mindig Isten lelkéért, hogy: "Uram, engedd meg, hogy ami ebből nekem szól,
azt a szívembe véssem, hogy az bennem életté legyen, hogy azt hinni tudjam és
rá tudjam építeni az életemet. Szólj, Uram, és ugyanakkor Lelkeddel adj nekem
halló fület, és halló szívet." (Ref. Ék. 512,1) "Szólj,
szólj hozzám Uram, mert szolgád hallja szódat!" Így
mondom, mert magam rég annak érezem. Hadd
járjak utadon, hadd várjam égi jódat Hű
szívvel szüntelen, hű szívvel szüntelen. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |