vissza Szolnoki Református Egyházközség |
Hamar István
prédikációi /192./ Szenvedés és
az örök élet (Joni és Pál apostol) 2. Kor. 4,12-18 Azért a halál bennünk végzi munkáját, az élet pedig bennetek. Mivel pedig a hitnek ugyanaz a Lelke van bennünk, ahogyan meg van írva: "Hittem, azért szóltam", mi is hiszünk, és azért szólunk! Mert tudjuk, hogy aki feltámasztotta az Úr Jézust, az Jézussal együtt minket is feltámaszt, és maga elé állít veletek együtt. Mert minden értetek van, hogy a kegyelem sokasodjék, és egyre többen adjanak hálát az Isten dicsőségére. Ezért tehát nem csüggedünk. Sőt ha a külső emberünk megromlik is, a belső emberünk mégis megújul napról napra. Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk minden mértéket meghaladó nagy, örök dicsőséget szerez nekünk, mivel nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra, mert a láthatók ideigvalók, a láthatatlanok pedig örökkévalók. Joni
Eareckson neve sokak előtt ismerős a gyülekezetben. Könyvein keresztül, a róla,
vele készült filmen keresztül, és most a nyáron Billy Graham evangélizációján
keresztül sokak előtt ismertté vált a személye. Joni Eareckson 17 éves,
tervekkel teli, csupa mozgás, csupa derű fiatal amerikai lány volt, amikor egy
fejesugrás közben balesetet szenvedett, és ennek következtében válltól lefelé
egészen megbénult. Majdnem belefulladt a vízbe, úgy mentették ki. Amikor az
első pánikon túlesett, a halál közvetlen közeléből visszatért az életbe, szeretteivel
együtt reménykedett reménykedett abban, hogy egy sikeres műtéttel újra
visszaadják mozgásképességét. Nem sikerült. Amikor minden kísérlet hiábavalóvá
vált, Joni Eareckson átment mindazokon a lelki nyomorúságokon, amiket a hasonló
helyzetűek jól ismernek. Az egyre fogyó remény egyre több könnyet fakasztott a
szemébe, egyre több keserűséget ültetett a szívébe. El kellett temetnie régi
terveit, vágyait. Az egész addigi élete, amely csupa tűz, csupa mozgás volt,
véget ért. Sokan a régi barátai, barátnői közül elhagyták. Keserűségében már az
öngyilkosságra gondolt, amikor valaki megismertette vele az utat. Az egyetlen utat, amelyen ebből a nyomorúságból ki lehet
lábalni. Ez a valaki elkezdett Jonival beszélgetni Isten szeretetéről,
Jézusról. Eleinte idegenkedve fogadta ezt Joni. Legyintett egyet – illetve
legyintett volna, ha mozgott volna a keze –, hogy ezekkel a vallásos dolgokkal
nem lehet sokra menni! Ő az életét elvesztette. Akkor
ez a valaki azt mondta neki: Joni, nem vallásról van szó! Nem a hagyományos
értelemben vett vallásról, szertartásról, filozófiákról, szép dolgokról. Itt
egy személyes kapcsolatról van szó. Van valaki, aki szeret téged így, ahogy
vagy, és aki segíteni tud rajtad. Régóta keres téged. Vedd fel vele a
kapcsolatot! S valahogy ez az egyszerű magyarázata az Isten és
ember viszonyának, - amiről az egész Biblia szól, - föloldotta Jonit ebből a
feszültségből, és szív szerint Isten felé fordult. Megtalálta újra az életét. Először
persze azt várta Istentől, hogy gyógyítsa meg. Az orvosok nem tudnak segíteni,
de Istennél minden lehetséges. Barátjával őszinte szívvel, teljes hittel imádkoztak
azért, hogy gyógyítsa meg őt Isten. De nem gyógyította meg! A barátja nem
sokkal ezután elvált tőle. Hosszú időbe telt, míg Jonny fel tudta dolgozni ezt
a lehetetlennek látszó helyzetet, és amíg megértette, megérezte, hogy Isten így
is szereti őt, és az életének így is van értelme. Megtanult a szájával írni,
rajzolni, és tudott beszélni. Újrakezdte az életet ezekkel a nagyon szerény
lehetőségekkel, amelyek maradtak neki. Elfogadta kiszolgáltatottságát,
alázatosan elfogadta mások állandóan szükséges segítségét. Közben a szájával
írt, rajzolt, és beszélt, bizonyságot téve arról az isteni szeretetről, amely
ott volt vele - és ott van folyamatosan ezek között a nyomorúságok között -,
amelyik megváltotta őt a haláltól, a kárhozattól, amelyik az örök élet
reménységével élteti őt. A
világ egyik legismertebb személyisége lett azóta. Nagyon sokan vannak, akik
éppen az ő bizonyságtétele révén jutottak el Istenhez. Nem Isten fogalmához,
nem valami desztillált filozófiai képlethez az abszolútumról, hanem az élő
Istenhez, akihez kiált az ember, és aki meghallgatja az emberi kiáltást. Aki
nem mindig úgy hallgatja meg a kiáltást, ahogy mi kérnénk, de mindig úgy, ahogy
az javunkra szolgál nekünk és másoknak is. Ezen
a ponton szeretnék egy nagyon fontos dolgot elmondani a magam hitvallásaképpen
is. Nem tudok egyetérteni - Bibliára alapozott hitem nem engedi meg, hogy egyetértsek
- azokkal a rajongó atyafiakkal, akik azt tanítják, hirdetik ma nagyon sok
helyen a világon, (hirdették régen is, de ma új színekben, új szavakban, új
módszerekkel hirdetik újra), hogy az Isten az öröm, az egészség, a gazdagság, a
boldogság ura, és ha mi igazán hiszünk Istenben, akkor mi nem lehetünk betegek,
s egy pillanatig sem szomorúak; az egész életünk egy diadalmenet kell hogy
legyen. És ha ez nem így van, akkor ez azért van, mert nem hiszünk eléggé. Kérd
az Istent, és meggyógyulsz! Ha nem gyógyulsz meg, akkor nem kéred eléggé
komolyan, őszinte hittel. Kérd az Istent és nem kell soha bánkódnod! Soha nem
kell kísértésben elbuknod, az életed győzelemsorozat lehet. Ha nem így történik,
azért van, mert gyönge a hited. Higgy! Van
ebben igazság. Hiszen ha annyira tudnánk hinni, mint Jézus Krisztus, aki a hit
fejedelme a Zsidókhoz írt levél szerint! Nagyon érdekes megfogalmazás, hogy
Jézusnak az Atyával való kapcsolatát maga a Biblia nem röstelli egy helyen a
hit szóval jelölni. Az ember Jézus is a hit szóval jellemezhető kapcsolatban
volt a mennyei Atyával, de az ő hite az olyan szakadatlan, olyan megbontatlan,
tökéletes kapcsolat volt, hogy ő valóban minden betegséget ki tudott űzni;
akihez hozzáért, az meggyógyult, amit elnémított - legyen az vihar vagy háborgó
tenger -, az elnémult. Ezt a hitet, amely Jézusban volt, az Istennel való ilyen
hőfokú lelki kapcsolatot senki másban nem találjuk meg azóta sem, és azokban a
rajongó atyafiakban sem, akik ezt követelik mindenkitől. El kell mondani, hogy
ezeknek a rajongóknak tele van az életük vereséggel. Akik ezt mondják, hogy
csak imádkoznod kell, és biztosan meg fogsz gyógyulni, lehet, hogy testükben
hordoznak már valamilyen gyógyíthatatlan betegséget, ami ki fog derülni rövid
időn belül, és bele fognak halni. Több ilyen prédikátort ismerek, aki belehalt
bizonyos betegségekbe, amelyekből állítólag többször is meggyógyult. Nem
igaz, hogy minden beteg meggyógyul, csak imádkozni kell; nem igaz, hogy az élet
csupa győzelemsorozat! Az igazság az, hogy a hívő ember is osztozik ennek a bűn
állapotában leledző, szűkölködő világnak mindenféle nyomorúságában. Ebből
nagyon sokat Jézus is magára vett, és nem rázott le magáról. Az éhséget, a
szomjúságot, a fáradtságot, a megaláztatást, és végül a halál testi kínját is
vállalta Jézus is. Nem igaz, hogy az igazán hívő embernek nem szabad
szenvednie, mert ha szenved, akkor nem hisz igazán, vagy nem kiált elég hangosan! Hogy
miért van ez így? Most hadd ne feleljek erre a kérdésre. Tény, hogy ez így van.
Hogy lobogó hitű emberek lehetnek betegek, halálosan betegek, és meghalhatnak
fiatalon; és lehetnek egész életükben megalázottak, üldözöttek, és lehet, hogy
a lelki munkájuk gyümölcseit sem láthatják meg, és állandó vívódások között
élik az életüket. Lehetséges. Ezt látnunk kell. Nem lehet szemet hunynunk
felette. A világ nyomorúságai ellen küzd az ember, mióta a földön él. Küzd az
orvostudomány a betegségek ellen, és nem tudta ebből a világból kiiktatni őket.
Küzd a jogtudomány az igazságtalanságok, a társadalmi bűnök ellen, és nem tudta
e világból száműzni őket. S nagy küzdelem folyik e világban a lelki betegségek
ellen, egyre komolyabb erők bevetésével, egyre tudományosabb módszerekkel,
egyre nagyobb anyagi áldozatokkal, mégis rengeteg a lelkibeteg ember ezen a
világon. Nem tudtuk a bajokat kiirtani ebből a világból. Senki
félre ne értsen! Nem arról van szó, hogy a küzdelmet hagyjuk abba, úgyis hiába!
A csecsemőhalandóság a minimumra szorult, az életkor meghosszabbodott, és
vakbélgyulladásban, tüdőbajban nem kell ma senkinek meghalnia, ha idejében
orvoshoz fordul. A társadalomban is nagyon sok igazságtalanságot sikerült
kiküszöbölni. Nagyon sok lelki bajt orvosolni lehet, és orvosolnak is azok,
akik ezzel foglalkoznak. De nem tűnnek el ezek a bajok. Marad éppen elég, amit
el kell fogadnunk, amivel együtt kell élnünk, amire nézve vigasztalásra
szorulunk. Ám ez a vigasztalás nemcsak szép szavakat jelent, hanem azt, hogy az
ember valahogy föl tudja dolgozni azt a sok nyomorúságot, amit nem tud elhárítani,
hogy megtanuljon békességben élni velük; hogy végül ezek a nyomorúságok ne a
veszteség-oldalon, hanem a nyereség-oldalon legyenek elkönyvelhetők életünk
könyvében. Dolgozzuk fel ezeket úgy, hogy abból valami haszon származzék
magunknak és másoknak, hogy áldássá változzék át sok-sok szenvedésünk. Erre
nézve áll előttünk modern példaként Joni, akit magyarországi tartózkodásuk
alkalmával éppen gyülekezetünk egyik tagja kereshetett meg, és készíthetett
vele riportot. A riport egy része a Szolnok Megyei Néplapban meg is jelent. A
riport másik, meg nem jelent részéből idéznék még egy keveset. Gyülekezetünk
tagja – ez a riporter –, miután néhány szóval beszámolt gyülekezetünk életéről
Joni kérésére, azt kérdezte tőle: nem üzenne-e valamit ennek a gyülekezetnek? Joni
ezt az igét üzente: "Mindenütt
szorongatnak minket, de nem szorítanak be, kétségeskedünk, de nem esünk
kétségbe; üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak, letipornak, de el nem
veszünk." (2.Kor. 4:8-9) Mert szeret bennünket az Úr. Mert velünk van,
és minden szenvedésünket képes átalakítani nyereséggé, áldássá. Hogy
hogyan? Erre nézve találunk néhány nagyon konkrét útmutatást, példát Pál
apostol szavaiban. Mindezeket a nyomorúságokat, amelyekről szóltam, Pál apostol
jól ismerte. Tövis adatott a testébe - ahogy ő maga írja. Ez a tövis minden
bizonnyal valami betegség volt, valami testi nyomorúság. Imádkozott érte
többször, hogy vegye el Isten, és végül azt kapta válaszul, hogy "elég
néked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által végeztetik el".
Aztán bőven volt része meg nem értésben, félreértésben, üldöztetésben,
megkövezésben, megbotozásban, és mindezek között tudta, hogy nem tudják őt
megölni, amíg Isten őt használni akarja. Ebben a boldog bizonyosságban járt
mindig, így kelt föl a kövek alól, és megbotozott, sajgó testével így indult
tovább, hogy küldetését betöltse: "Mert
az én életem se drága, csak hogy küldetésem betöltsem." De
éppen a küldetése betöltésében érték újabb meg újabb nyomorúságok és
megrázkódtatások, mikor az általa alapított gyülekezetek sok-sok gyöngeségét
látta. Például éppen Korinthusban. Hát csináltam én egyáltalán valamit - kérdi
az apostol -, amikor a korinthusiak paráznák, pártoskodók, veszekedők, világi
bíróság előtt pereskednek, nem hisznek Krisztus feltámadásában? Egy nagyon
kemény és keserű levelet ír a korintusiaknak, és aztán - csodák csodája -
válaszul jó hírek érkeznek Korinthusból: a gyülekezet megalázkodott az intés
alatt, számonkérte azokat, akik Pálra támadtak, és új úton indult el. Amikor
ezek a hírek megérkeztek Pálhoz, akkor írta meg a második korinthusi levelet.
Míg az elsőben a gyülekezetről szól, annak a nyomorúságait szedi ujjhegyre,
ebben a második levélben önmagáról beszél. Elmondja, hogy minden nyomorúsága
közepette mégis vigasztalást kapott. Nem csügged, mert nem a láthatókra, hanem
a láthatatlanokra néz, és érzi, hogy vele van az Isten, és győzelemre fogja
segíteni. Itt
mond el néhány konkrét dolgot, amit szeretnék végül fölsorolni, és gyakorlati
útravalóként átadni a testvéreknek. Hogyan tudta Pál a sok nyomorúságát
földolgozni, hogyan találta meg a szenvedésének az értelmét? Hogyan talált
reménységet a sok baj között? Először úgy - vallja ő maga -, hogy meg volt
győződve arról, hogy az ő szenvedése használ másoknak. "A halál bennem
munkálkodik, az élet tibennetek." Szenvedek, hogy nektek jó legyen. Minden
tiérettetek van, hogy egyre többen adjanak hálát Istennek, egyre többen ismerjék
meg az ő kegyelmét és dicsőítsék őt. Úgy érzem, hogy a szenvedésem nem hiábavaló.
Szenvedek, de eközben bizonyságot teszek, és éppen a nyomorúságaim mutatják meg
Isten nagyságát előttetek. Mert ha egy kifogástalan egészségű ember beszélne
Istenről, azt mondanátok, hogy könnyű neki! Persze, hogy dicséri Istent, minden
dolga rendben van; de engem az Isten sok bajjal látogatott! Pál
apostol mindenféle nyomorúságban nyakig benne volt. Testi-lelki bajokban,
üldöztetésben, igazságtalanságokban, és eközben tesz bizonyságot Isten
szeretetéről. Neki hinni lehet! Mint ahogyan Joninak is el lehet hinni, hogy az
az Isten, akit ő megtalált, az valóban tud erőt és boldogságot adni, és
értelmet az életnek. Neki el lehet hinni, hogy van egy ilyen rejtett erőforrás.
Talán
éppen neked is el lehetne hinni testvérem, ha nyomorúságaid közepette
befogadnád Isten vigasztalását, akkor a szenvedésed segítené a bizonyságtételt.
Ha betegen, öregen, erőtlenül, sok családi vagy munkahelyi probléma közepette
tudod elmondani, hogy mindenre van erőm a Krisztusban, akkor ez a szenvedés nem
hiábavaló, hanem ez segítség, nyomaték a szavaid mögött, a bizonyságtételedet
komolyan lehet venni. Ilyen értelemben érezte Pál, hogy az ő szenvedése
másoknak javára szolgál. "Tiérettetek
szenvedek." Aztán
a másik ilyen gyakorlati tanács, amit Pál vallomásából kiszűrhetünk, hogy
miközben a külső ember romlik, a belső ember napról napra épül. Isten sokszor
összetör bennünket azért, hogy bensőnkben előbbre léphessünk. Mert semmit nem
hanyagol annyira a mai száz és ezer lehetőség között válogató modern ember,
mint a lelki életét. Csak amikor ágyba kényszerül, csak amikor a kapuk bezárulnak, nem lehet utazni, nem lehet
szaladgálni, nem lehet talán tévét sem nézni, amikor kénytelen az ember
önmagával és a lelkével foglalkozni, akkor veheti át Istennek nagy áldását.
Kénytelen az Isten összetörni bennünket testileg, hogy a lelkünket megtartsa,
mert az az igazi érték, az az örökkévaló. Az a mi igazi valónk. A testünk csak
egy edény, amelyben e földön élünk. Isten meg akar bennünket tartani, ezért a
külső embert néha kénytelen összetörni, hogy a belső ember épüljön. Ha ez
megtörténik, akkor nem hiába tört össze a külső ember. Végül
azt mondja Pál, hogy a mi pillanatnyi kis szenvedésünk örökkévaló nagy dicsőséget
szerez. Pál tudja, hogy ha a földi élet nagy nyomorúságai között megmarad
hűségben, ha a belső embert építi és küldetését betölti, akkor övé az örök élet.
Szenvedések árán megnyeri az örök életet. Nem ezeknek jutalmaképpen. Az örök élet
nem a mi szenvedéseinknek jutalmaként adatik. Az az Isten ingyen ajándéka
Krisztusért azoknak, akik ezért kinyújtják a kezüket, azoknak, akik Krisztust
ezen a földön hűségesen követik. Ez sokszor csak úgy lehetséges, hogy
szenvedünk. Hogy vállaljuk, amit Isten ránk mért, ami lerázhatatlan, vagy csak
becstelenül lehetne lerázni. Miközben a külső ember romlik, a belső embert
építjük napról-napra. Így teszünk bizonyságot sokaknak, és a mi
bizonyságtételünknek aranyfedezete a mi gyöngeségünk, hogy ne mi legyünk
nagyok, hanem Isten legyen nagy. Őrá hívjuk fel a figyelmet. Ha így éljük végig
az életünket, akkor az örök élet koronájával vár bennünket az Úr. Azzal az
élettel, ahol megszűnik mindenféle szenvedés és nyomorúság. Ezt
a vigasztalást élte át az apostol, és ezt adja át a gyülekezeteknek, mint aki
nem a láthatókra néz, hanem a láthatatlanokra. "Mert a láthatók
ideigvalók, a láthatatlanok örökkévalók." (Ref. énekeskönyv 338,3) Tisztogass
bár bajjal olykor engemet: Kegyelmeddel
szenteld szenvedésemet; Bár
e test erőtlen: te oltárodon Keserű
pohárral, hittel áldozom. |
|
VISSZA | OLDAL TETEJÉRE | CÍMLAP | KERESÉS: | IMPRESSZUM | |